Hei
Har et stort garasje (70 m2) i underetasjen som jeg tenker å gjøre om til vaskerom/bad/badstue/toalett og et stort allrom. Delen der bad/vaskerom er (ca 25 m2) vil jeg ha gulvvarme i.
Har 3,10 i akhøyde så jeg tenkte å støpe en 30 cm lecamur på det eksisterende gulvet (malt) og deretter legge ut celleplast 20-30 cm, armere, legge gulvvarmeslange og støpe. Muligens støper jeg med epssement eller lignende, og da legger jeg slyngene oppå og avretter med flytende beton. Hva tror dere, fungerer det?
Må nevne at jeg skal bryte opp de gamle avløpene og legge nye i celleplasten.
Bør man lime platene mot gulvet/hverandre hvis man bruker den lettere epssementen?
takk for svar
Har et stort garasje (70 m2) i underetasjen som jeg tenker å gjøre om til vaskerom/bad/badstue/toalett og et stort allrom. Delen der bad/vaskerom er (ca 25 m2) vil jeg ha gulvvarme i.
Har 3,10 i akhøyde så jeg tenkte å støpe en 30 cm lecamur på det eksisterende gulvet (malt) og deretter legge ut celleplast 20-30 cm, armere, legge gulvvarmeslange og støpe. Muligens støper jeg med epssement eller lignende, og da legger jeg slyngene oppå og avretter med flytende beton. Hva tror dere, fungerer det?
Må nevne at jeg skal bryte opp de gamle avløpene og legge nye i celleplasten.
Bør man lime platene mot gulvet/hverandre hvis man bruker den lettere epssementen?
takk for svar
Ingen?
Har sett på kjellertrådene men har ikke sett noen som har gjort som jeg har tenkt. Mattias graver jo opp hele og støper igjen med vanlig betong, jeg tenkte jo bygge direkte på platen. I motsetning til de fleste av de andre kjellertrollene har jeg jo godt om takhøyde og slipper derfor å bryte opp alt. Forhåpentligvis...
Sist redigert:
Kommer ikke til å bruke EPScement, men vanlig betong. Nå er problemet at det i dag er et fall på det gamle gulvet som jeg må fylle opp før jeg legger ut cellplasten. Hvordan fyller man det enklest og billigst? Går det an å fylle opp fallet med f.eks. steinmel eller noe lignende, eller må man støpe med betong?
->Nik206 skrev:
Han slipper altså steget med å først jevne til gulvet og med å passe inn isoleringsplater.jeppeknaster skrev:
Det er dessuten et formstabilt, inert materiale.
Krawk, tror du man kan fylle fallet med lecakel og så legge celleplasten oppå?
Det går jo så klart.
Leca fungerer dog ikke så bra å legge i tynne lag derfor blir celleplastlaget tynt. Altså liten nytte, men ytterligere et arbeidsmoment.
Edit: Fordelen er jo dog at det er lettere å støpe på celleplast enn på leca som risikerer å flytte på seg om man øser ut for mye betong på samme sted. Fiberduk eller slamning av lecaen før støping reduserer dog det problemet.
Leca fungerer dog ikke så bra å legge i tynne lag derfor blir celleplastlaget tynt. Altså liten nytte, men ytterligere et arbeidsmoment.
Edit: Fordelen er jo dog at det er lettere å støpe på celleplast enn på leca som risikerer å flytte på seg om man øser ut for mye betong på samme sted. Fiberduk eller slamning av lecaen før støping reduserer dog det problemet.
Sist redigert:
I stuedelen:jeppeknaster skrev:
Går det an å fylle ut fallet ved å lime EPS-plater direkte på det gamle betonggulvet og deretter flytsparkle på dette? På den måten går det jo ikke like mye av det dyre flytsparklet. Hva tror dere?
Oppå kommer det til å ligge 50mm sporet EPS med slanger > parkettgulv.
Ny idé...
Kanskje det ville funket å fylle opp med grus eller makadam (type 8-16) og så flytsparkle på det? Lecakuler vil vel flyte opp hvis man bruker flytsparkel antar jeg.
Sist redigert:
http://www.byggahus.se/forum/golv/75422-lecakulor-och.html
Fant en tråd der man har brukt leca og flytsparkel. Ser ut til å være melodien.
Eller med sement:
http://forum.byggahus.se/499431-post7.html
Fant en tråd der man har brukt leca og flytsparkel. Ser ut til å være melodien.
Eller med sement:
http://forum.byggahus.se/499431-post7.html
Sist redigert:
Nå er jeg i gang. Har støpt en armert sokkel med halvparten hurtigbetong og halvparten lecakuler 8-14mm. Her skal det senere mures en ikke-bærende lecavegg. I morgen støper jeg opp fallet mot gulvsluket (ca 10-12 cm på det meste) med sementbundet leca i størrelse 8-14mm. Der det er som tykkest limer jeg 20 og 30 mm s80 cellplastplater mot gulvet og deretter lecagjutningen oppå. Håper bare at det går å fjerne formen i morgen. Støpte hurtigbetongen/lecan i dag kl 16, kan jeg ta bort formen på formiddagen i morgen? Noen som har peiling?
Så angående støpingen med tombola, av en eller annen grunn skylte jeg ut den etter hver sats, trenger man virkelig det eller er det bare å støpe på til alt er klart og så rengjøre?
Som dere ser på det første bildet så blir støpingen veldig ruglete men det fikser jeg med avrettingsmasse.
Så angående støpingen med tombola, av en eller annen grunn skylte jeg ut den etter hver sats, trenger man virkelig det eller er det bare å støpe på til alt er klart og så rengjøre?
Som dere ser på det første bildet så blir støpingen veldig ruglete men det fikser jeg med avrettingsmasse.
Sist redigert:
Nå har jeg støpt med sementbundet leca. Dessverre hadde jeg for lite kuler (brukte mer enn jeg trodde) så hele gulvet ble ikke støpt. Det ble ikke helt jevnt heller.
Har det noen betydning om underlaget er litt ujevnt når man legger på isolasjonen (20 cm) og deretter en 10 cm betongskive?
Et spørsmål til; siden det blir litt grisete når man blander innendørs, lurer jeg på om det er greit å blande alt ute (ca -5 grader) og bære det inn? Det burde jo gå å bruke litt varmere vann bare.
Har det noen betydning om underlaget er litt ujevnt når man legger på isolasjonen (20 cm) og deretter en 10 cm betongskive?
Et spørsmål til; siden det blir litt grisete når man blander innendørs, lurer jeg på om det er greit å blande alt ute (ca -5 grader) og bære det inn? Det burde jo gå å bruke litt varmere vann bare.
Sist redigert: