Jeg har en gammel garasje med tynn plate og ønsker å bygge bredere (på den ene langsiden) garasje.
Hvordan er det hensiktsmessig/økonomisk å gjøre? Går det å støpe en ny plate som "svelger" den gamle platen og i så fall hvor tykt må man støpe over den gamle platen?
Hvordan er det hensiktsmessig/økonomisk å gjøre? Går det å støpe en ny plate som "svelger" den gamle platen og i så fall hvor tykt må man støpe over den gamle platen?
Tror du kommer få problemer om du støper den nye platen delvis over den gamle. Da bakken under den nye delen av platen vil sette seg noe, vil platen sprekke over i skjøten ny/gammel plate. Dette kan løses ved å armere opp platen slik at den blir fribærende. Den armeringen vil innebære både overkants- og underkantsarmering og en relativt tykk plate ca 200 mm.
200mm er mer enn jeg vil heve den gamle delen av garasjen. Jeg har asfalt utenfor og allerede tilstrekkelig vanskeligheter med å kjøre inn annet enn jeeper uten rampe.
At det blir en liten sprekk er ikke hele verden.
For å gjøre det mer utfordrende: Den gamle platen er ujevn i dag og trenger å jevnes ut samtidig som tidligere eiere har forsøkt å jevne det ut med hjelp av et tynt lag som har sprukket og nå ligger løst oppå.
Finnes det noen måte jeg kan kombinere ny/utvidelse av platen og å fikse slik at det gamle gulvet blir jevnt? Det trenger ikke å bli helt perfekt da det bare er hobbygarasje, men man vil jo prøve å få det til så bra man kan når man likevel holder på.
At det blir en liten sprekk er ikke hele verden.
For å gjøre det mer utfordrende: Den gamle platen er ujevn i dag og trenger å jevnes ut samtidig som tidligere eiere har forsøkt å jevne det ut med hjelp av et tynt lag som har sprukket og nå ligger løst oppå.
Finnes det noen måte jeg kan kombinere ny/utvidelse av platen og å fikse slik at det gamle gulvet blir jevnt? Det trenger ikke å bli helt perfekt da det bare er hobbygarasje, men man vil jo prøve å få det til så bra man kan når man likevel holder på.
Jeg har begynt å innse at garasjen må bli ganske høy for å bli bra.
Min eksisterende plate er 10cm tykk og uisolert. Jeg har lest at jeg burde ha 200mm isolasjon i platen, gjelder det også for plate på plate eller kan jeg spare på den delen som ikke blir "ny" plate? Hvis jeg vil ha 200mm isolasjon, hvor tykk må jeg støpe?
Hvordan gjør man steg-for-steg når man støper plate på plate? Må jeg behandle den gamle platen? Bore inn armering?
edit: Kan moderator flytte tråd til småhus, garasje, bod?
Min eksisterende plate er 10cm tykk og uisolert. Jeg har lest at jeg burde ha 200mm isolasjon i platen, gjelder det også for plate på plate eller kan jeg spare på den delen som ikke blir "ny" plate? Hvis jeg vil ha 200mm isolasjon, hvor tykk må jeg støpe?
Hvordan gjør man steg-for-steg når man støper plate på plate? Må jeg behandle den gamle platen? Bore inn armering?
edit: Kan moderator flytte tråd til småhus, garasje, bod?
Medlem
· västerbotten
· 273 innlegg
Jeg har støpt en garasje i to plater. De sitter kant i kant med en 10mm celleplast imellom. Deretter fylte jeg opp med avrettingsmasse de siste 20mm i skjøten. Etter en vinter oppstod det en hårfin sprekk imellom som knapt nok jeg ser.
Den gamle ruglete platen kunne du også avrette, den ene ulempen er vel at det er dyrt med avrettingsmasse. Kanskje kan man finne et billig fabrikkmerke på et salg, k-rauta har av og til visse billige merker. Avrettingsmasse krever 10-20mm min.
Vedheften (man primer betongen før) trenger man ikke bekymre seg for, sitter som fjellet.
Den gamle ruglete platen kunne du også avrette, den ene ulempen er vel at det er dyrt med avrettingsmasse. Kanskje kan man finne et billig fabrikkmerke på et salg, k-rauta har av og til visse billige merker. Avrettingsmasse krever 10-20mm min.
Vedheften (man primer betongen før) trenger man ikke bekymre seg for, sitter som fjellet.
Tusen takk for svar. Det med cellplast imellom høres ut som et kjempebra tips.
Jeg vurderer nå å støpe på 200mm isolering + 100mm betong oppå den gamle platen og ta opp den nye delen til samme nivå.
Jeg vurderer nå å støpe på 200mm isolering + 100mm betong oppå den gamle platen og ta opp den nye delen til samme nivå.
Skal du ha gulvvarme, så "må" du ha isolasjon under. Klart du ikke må, men du blir ruinert ellers. Isolerer du mellom platene litt, (kan kanskje klare seg med de der 10 mm som Benny skrev om), skulle du nok kunne ha gulvvarme, i hvert fall hvis du ikke setter opp så forferdelig på temp, men kanskje nøyer deg med 18 gr varmt gulv. En uisolert plate er selvfølgelig kaldere, men også fuktigere. En viss slik kald fuktig betonglukt pleier det bli med kald uisolert plate.fulingbusen skrev:
Ok da blir det til å støpe 200mm isolasjon + 100mm betong(med vannbåren varmeslange) på både den nye delen og over den eksisterende.
Finnes det noen risiko for at den gamle platen ikke har godt av å bli "innstøpt"?
Finnes det noen risiko for at den gamle platen ikke har godt av å bli "innstøpt"?
Takk for innspill, var den gamle platen isolert fra før eller anså dere at det var nok med 100mm isolasjon/cellplast der?
Nei den var ikke isolert fra før. Det var takhøyden som bestemte isoleringsmengden har jeg for meg. Vi har hevet huset med tre runder leka men kunne ikke heve mer uten at det skulle se merkelig ut.
Har dog fungert bra på alle måter så langt. Vi har fliser i hele kjelleren på påstøpen så ev. fukt kan puste ut.
Har dog fungert bra på alle måter så langt. Vi har fliser i hele kjelleren på påstøpen så ev. fukt kan puste ut.
Ok, takk. Da kanskje jeg også nøyer meg med 100mm cellplast.
Klikk her for å svare