singel - ”koll.: avrundede småstein (kiselfjell eller små rullesteiner eller klappesteiner)”
makadam - ”koll.: knust stein av 2 til 5 cm i tverrsnitt som brukes særlig for herding av veibane; også om veibane som er belagt med slik stein.”
Hvor er det de ikke er enige?
Klarer du ikke å lese en hel setning som dessuten er den første?
Eller er problemet ditt verre enn så?
Er det forkortelsen av i særdeleshet som du ikke forstår i SAOB?
äv. (og nå for tiden særlig) dels om småstein eller grovt grus (eller materiale bestående av begge deler) av bestemt dimensjon (nå for tiden vanlig en størrelse av 100—7 mm i tverrsnitt) og med teknisk anvendelse (særlig som fyllmateriale i betong), dels om (blant annet som belegning på gangveier eller gårdsplasser brukt) grovt knust grus
Klarer du ikke å lese en hel setning som dessuten er den første?
Eller er problemet ditt verre enn det?
Er det forkortelsen av i synnerhet som du ikke forstår i SAOB?
äv. (o. numera i sht) dels om småstenar l. grovt grus (l. material bestående av bådadera) av bestämd dimension (numera vanl. en storlek av 100—7 mm i genomskärning) o. med teknisk anv. (särsk. ss. fyllnadsmaterial i betong), dels om (bl. a. ss. beläggning på gångar l. gårdsplaner använt) grovt krossgrus
SAOL gjør tydeligvis ingen forskjell på singelkross og singel som man gjør i anleggsindustrien
Bare en rask googling kan du se i forhandlernes pris-/produktlister at de skiller mellom makadam, singelkross og singel.
Du spurte hva forskjellen var, men kan ikke tåle svaret fordi en akademisk tekst ikke sier nøyaktig det samme som bransjen som bruker råvaren.
Bestiller du singel men vil ha noe som går å padd/pakt kommer du til å få et helvete.
SAOL gjør tydeligvis ingen forskjell på singelkross og singel som man gjør i anleggsindustrien
Bare en rask googling kan du se i forhandlernes pris/produktlister at de skiller mellom makadam, singelkross og singel.
Du spurte hva forskjellen var, men kan ikke tåle svaret fordi en akademisk tekst ikke sier nøyaktig det samme som bransjen som bruker råvaren.
Bestiller du singel men vil ha noe som går å padde/komprimere kommer du få et helvete.
Om du skulle prøve å lese veldig sakte innatt i SAOB.
Kanskje, bare kanskje, du kunne forstå litt mer.
Prøv gjerne å lese innlegget mitt igjen.
Helst flere ganger.
Kanhenda at du forstår hva "håller inte riktigt med" innebærer?
Om du skulle forsøke deg på å lese riktig langsomt innantill i SAOB.
Kanskje men bare kanskje du kunne klare å forstå en anelse mer.
Prøv gjerne å lese innlegget mitt igjen.
Helst flere ganger.
Kanskje du forstår hva "holder ikke riktig med" innebærer?
Nå har jeg ikke lest langsomt innantill i SAOL men du kanskje kan være vennlig og oppsummere hva akademiet mener på hverdagssvensk og ordne en avstemning her på Byggahus så vi får se om det stemmer med vanlig oppfatning hvilket trolig er at makadam er et knust mtrl uten 0-fraksjon og singel er naturgrus uten 0-fraksjon.
Om du skulle forsøke å lese riktig sakte i SAOB. Kanskje men bare kanskje du ville kunne forstå en liten smule mer.
Prøv gjerne å lese innlegget mitt igjen. Helst flere ganger. Kan hende at du forstår hva "håller inte riktigt med" innebærer?
Jeg forstår ikke hvorfor jeg fortjener en så dårlig tone fra din side. Du stilte et spørsmål som jeg vennlig svarte på.
Men ut ifra dine etterfølgende svar var det tydeligvis et ledende spørsmål. Du har funnet en tekst fra en troverdig kilde og stilte åpenbart spørsmålet med hensikt å kunne komme løpende med SAOB og late som du er flink fordi din kilde viser det motsatte av hva alle andre refererer til mellom de to termene. Jeg tror ikke du er narcissist, men siden du hadde en tanke med spørsmålet fra begynnelsen, hvor vil du?
Jeg orker ikke diskusjonen lenger for den vil ikke føre noen steder når du hviler fullstendig på SAOB og jeg på annen erfaring.
Jag förstår inte varför jag förtjänar en så dålig ton från din sida. Du ställde en fråga som jag vänligt svarade på.
Men utifrån dina efterföljande svar så var det mycket tydligt en ledande fråga. Du har hittat en text från en trovärdig källa och ställde helt klart frågan i syfte att kunna komma springandes med SAOL och leka duktig för att din källa visar motsatt mot vad alla andra syftar till mellan de två termerna. Jag tror inte du är narcissist, men eftersom du hade en tanke med frågan från början, vart vill du komma?
Jag orkar inte med diskussionen längre för den kommer inte leda någonvart när du vilar till fullo på SAOL och jag på annan erfarenhet.
Jag har varit konsekvent i att referera till SAOB.
Inte något annat.
Varför du påstår att jag skulle referera till "SAOL" är för mig obegripligt.
Tilbake til emnet. Skisset litt. Platene er jo 400x400. Utedelen på 1050 bredde får akkurat plass. Så jeg tenker at jeg skjøter inn 3 kolonner med 50mm biter for at den skal stå litt mer sentrert. Vil også ha litt margin om man bytter utedel i fremtiden. Nibe S2125-8 er jo f.eks. 1130mm og hadde ikke fått plass på 1200mm.
Blir sikkert bra, selv hadde jeg nøyd meg med et par plater, kanskje en bøtte grus om underlaget er ujevnt.
Jeg vurderer også litt bare å grave ut og legge 4 plater, en per ben, og deretter bare legge 1-2cm singel så platene dekkes over. Blir litt enklere å gjøre og om man trenger å heve en plate i fremtiden blir det enklere.
Jeg vurderer også litt bare å grave ut og legge 4 plater, én per ben, og deretter bare legge 1-2 cm singel så platene dekkes over. Blir litt enklere å gjøre, og om man trenger å heve en plate i fremtiden blir det enklere.