Hei!
Se vedlagt bilde.
Skulle ønske å ha en jevn overflate for alle beholderne, men vet ikke helt hva som kunne vært en god løsning her.
Som dere ser på bildet, er det i dag en overflate laget av tidligere eier med gatestein, men den passer ikke sammen med den tredje beholderen, og den ville dessuten trengt litt mer dybde osv.
Jeg vurderer om man kunne grave ut et område som man ønsker, og deretter støpe en plate for alle tre å stå på, for å få en stabil grunn? Men så er jo alt i en skråning, samt at jeg har et gjerde bak som jeg må ta hensyn til, om man skulle fylle den støpte overflaten typ..?
Hjelp gjerne her med deres tanker, takk!
Se vedlagt bilde.
Skulle ønske å ha en jevn overflate for alle beholderne, men vet ikke helt hva som kunne vært en god løsning her.
Som dere ser på bildet, er det i dag en overflate laget av tidligere eier med gatestein, men den passer ikke sammen med den tredje beholderen, og den ville dessuten trengt litt mer dybde osv.
Jeg vurderer om man kunne grave ut et område som man ønsker, og deretter støpe en plate for alle tre å stå på, for å få en stabil grunn? Men så er jo alt i en skråning, samt at jeg har et gjerde bak som jeg må ta hensyn til, om man skulle fylle den støpte overflaten typ..?
Hjelp gjerne her med deres tanker, takk!
Ja, det er en god tanke. Hvordan tror du det holder seg mot trykk ovenfra, skal man ha noen støttesider så det liksom blir en "ramme" rundt det man har lagt grus og belegningsstein på?S Stuff skrev:
Kommer vel litt an på hvor stor høydeforskjellen blir. Men en eller annen form for støtte kan kanskje være nødvendig. I det minste for å holde mot eventuell skråning som kan kollapse ovenfra. Fra andre retninger vet jeg ikke. Det kommer vel litt an på hvordan du har tenkt å havne i nivå i forhold til omkringliggende mark/gress(?)C cpt skrev:
Ja, akkurat. Det er en vei der jeg har tatt bildet fra omtrent, så vil gjerne "knytte" til den så bra som mulig.. Om man skulle sette noe støtte, hva skulle det i så fall kunne være som er passende her?S Stuff skrev:Beror vel på litt hvor stor nivåforskjellen blir. Men jo, noe form for støtte kanskje kan være nødvendig. I det minste for å holde mot eventuell skråning som kan rase inn ovenfra. Fra øvrige hold vet jeg ikke. Det beror vel litt på hvordan du har tenkt å havne i nivå i forhold til omgivende mark/gress(?)
Det kommer an på hvor bratt man vil gjøre det og hvor mye marktrykk det blir.C cpt skrev:
en liten støttekan kan man jo enkelt lage ved å bare grave ned en litt større markstein på høykant. Skal det stå imot litt mer masser er det jo en form for støttemur man må bygge. Enklest og billigst er nok om man har mulighet til å grave ut og bevare litt helning/skråning som tar opp hele eller i alle fall deler av høydeforskjellen.
Takk! Tror markstein på høykant kan være en god idé.S Stuff skrev:Det kommer an på hvor bratt man vil gjøre det og hvor mye marktrykk det blir.
en liten støttekant kan man jo enkelt lage ved å bare grave ned en litt større markstein på høykant. Skal det stå imot litt mer masser er det jo en form for støttemur man må bygge. Enklest og billigst er nok om man har mulighet til å grave ut og beholde litt helning/skråning som tar opp hele eller i alle fall deler av høydeforskjellen.
Det er mulig å lime/mure en støttemur av markstein hvis man vil ha det stødigere. Jeg får ingen oppfatning om hva som er hva på bildet, men er skråningen litt større så kreves det ganske store betongplater for at du skal få ned tilstrekkelig stor del under bakken.
Klikk her for å svare
