Hei,

Jeg skal støpe søyler og vil at de skal få samme høyde. Min idé er å støpe i to trinn siden bakken heller. Mellom høyeste og laveste punkt er forskjellen ca. 700 mm.

Dag 1. Støpe fast samtlige støperør og armeringsjern i en mindre mengde betong.
Dag 2. Kappe samtlige støperør slik at alle er jevnhøye og fylle opp støperørene.

Hva tror dere som er mer erfarne enn meg?
  • Er det greit å støpe i to trinn eller blir ikke søylene like sterke?
  • Trenger jeg å prime mellom støpene?
  • Noe annet jeg må tenke på?

Takknemlig for alle svar.

Hilsen
Johan
 
Det skal ikke være noen problemer om armeringen går rett gjennom begge støpningene.
 
Takk for svaret. Det er tanken. Og trengs det ingen primer?
 
Nei
 
Vibrer plinthene ordentlig bare så det ikke blir luftlommer i skjøten.
 
...men hvorfor?

Borre i dybel om berget heller.
Med hjelp av laser, slangpass, vaterpass eller hva du har, merk og kapp rørene.
Fikser rørene.
Støp til ferdig høyde.
 
Ja det kanskje er bedre å gjøre det i ett steg. Jeg innbiller meg bare at det er enklere å fikse rørene først ved hjelp av betong og så sikre at de havner i riktig høyde.
 
Hvis du støper inn justerbare stolpesko for å feste bjelkelaget i, så spiller det ikke så stor rolle hvor høye søylene blir.
 
Skal ha et attefallshus på plintene og så vidt jeg forstår av plintriningen så skal man ikke ha noen stolpesko, men sette golvbjelkelaget direkte på plintene. Men jeg må sjekke med leverandøren før jeg bestemmer hvordan jeg skal gjøre det.
 
Jeg gjorde det samme nå i vår da jeg satte plinter til et attefallshus (fra keostugan (som for øvrig var søppel)) men da lot jeg rørene stikke opp et par centimeter over ferdig høyde, så målte jeg av høyden på betongen samtidig som jeg støpte.

De små variasjonene som ble, kompenserte jeg med ett eller to lag ekstra underlagspapp under bærelinjen.
 
Ja, det kan være et alternativ. Jeg skal ringe leverandøren på mandag så får vi se hva de sier. Trist at huset ditt var skrap. Håper ikke jeg også har kjøpt skrap (Sorsele hytta).
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.