Hei,

Har et kaldgarasje (9x6m) fra 40-tallet med betongtak og verksted ovenpå. Betongtaket er ca 150mm tykt og har inngjuttede I-bjelker 60x120 cc 800mm. I midten av garasjen finnes en tverrgående bjelke under taket med samme dimensjon samt en søyle i sentrum. Sannsynligvis er hovedbjelkene skjøtet over denne. Støpingen ser ut til å bestå av større steinknusing og ingen armering.

Ovenpå dette gamle taket har jeg tenkt å isolere 100mm og støpe inn gulvvarme i 100mm betong armert med nett cc150.

Vil det gamle taket holde for denne ytterligere påkjenningen under arbeidet? - Kan jeg regne 100mm betonggulv som selvbærende eller risikerer jeg at det belaster det gamle takets styrke i lengden?

Takknemlig for tips om noen har erfaring innen emnet...

Stig Andersson

• Liker
jacobi
  • Laddar…
Hvis du armerer i UK vinkelrett mot de inngjulte bjelkene kan det funke. Du må la noen regne på det... Konstruktør!

Vanlig betong veier ca 2100-2400kg/m3. Spørsmålet er om han/hun som konstruerte garasjetaket konstruerte gulvet for den lasten? Så finnes det lettbetong du kan bruke som er betydelig lettere men med dårligere holdfasthet. Som anaitis sa så ville jeg spørre en konstruktør eller lignende for å finne ut gulvets holdfasthet og kvalitet, sprekker, korrosjon, om armering finnes osv..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.