Det ser ut som på bildene nedenfor. Jeg har gravd opp for nytt avløp og vann. Rørleggeren har koblet sammen alt, og nå er min oppgave å støpe igjen. Jeg vil bare se til at jeg ikke gjør noe galt.

Gulvet er i et gammelt fyrrom, og det eneste kravet er egentlig at det skal være mulig å gå på. Vi skal ikke gjøre noe annet med det, så det blir en rå betongoverflate akkurat som resten av rommet.

Jeg tenker følgende: fylle med et lass grus opp til overkanten av avløpsrøret. Da havner jeg omtrent der den gamle støpingen begynner. Siden det står en akkumulatortank på 2-3 tonn der, tenker jeg at det er fornuftig å støpe "solid" der den er, dvs. ikke mindre enn det har vært?

Rørene vet jeg ikke om det går an å fikse finere før støping?

Veggen er en gammel tømmervegg der den gamle støpingen ligger direkte mot (støpt enten på 50-tallet eller tidligere). Skal jeg gjøre noe mot veggen eller bare fortsette som det har vært? Det er tørt under.

Støping mot eksisterende betong tenker jeg bare å vanne + slurring? Grovbetong.

Sluket. Jeg stiver det bare opp med grus og litt betong for å fikse det i nivå, og så støper jeg rundt? Etter det jeg vet, er det ikke noe fall i rommet ellers, så det er kanskje dumt å gjøre det lokalt ved sluket? Dette er kun for en utslagsvask, og det er en til i rommet for å håndtere overtrykk i varmesystemet. Så setter jeg bare kanten på sluket i samme høyde som det omkringliggende gulvet?

Gulv med sprukket betong og rør i et gammelt fyrrom. En stor, hvit tank står delvis på det ujevne underlaget. Betongen er delvis knust. Rørinstallasjon i gammelt pannrom, med avløpssluk, grå plastledning og rørdeler. Området er klargjort for betongstøping rundt sluket. Under et baderoms- eller kjellergulv med synlige avløpsrør og løse betong- og mursteinsrester rundt.

Sist redigert:
Bytt sluk til en med ekstra uttak og legg røret til den i stedet for, det som henger ovenfor.

Ellers er det bare å fylle slik du har tenkt deg.

• Liker
tensiden
  • Laddar…
Ta en sekk og støp et par punkter så alt holder seg på sin plass.

anders07 anders07 skrev:
Bytt sluket til en med ekstra uttak og legg røret til det i stedet, det som henger over.

Ellers er det bare å fylle sånn som du har tenkt deg.
Ja, nå når jeg ser bildene lurer jeg på om jeg ikke skal fikse litt på det der. Ble litt vel mye "vi gjør som det har vært før"... Ellers er halve mitt liv innrettet mot å utfordre gamle vaner og prøve å tenke nytt, så hvorfor ikke her...

• Liker
anders07
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.