Hallo
jeg har begynt å se litt på hva det ville koste å lage en mur i stedet for å ha et gjerde.
lecablokker var halve prisen mot lettbetongblokker, men vurderer å støpe og fylle ut med steiner, har fullt med steiner i bakken på tomten.
men hva er det jeg i så fall skal bruke å støpe med?
takk på forhånd /Jan
jeg har begynt å se litt på hva det ville koste å lage en mur i stedet for å ha et gjerde.
lecablokker var halve prisen mot lettbetongblokker, men vurderer å støpe og fylle ut med steiner, har fullt med steiner i bakken på tomten.
men hva er det jeg i så fall skal bruke å støpe med?
takk på forhånd /Jan
Hei Jan
Du bør uansett ved bygging av mur, drenere ut et 30-40 cm lag og fylle det med makadam, så det absolutt ikke kan stå vann som fryser ved "murfoten".
Deretter er det mindre jobb med Leca/lettbetong siden du slipper å spikre forme, og også blande mindre mørtel. Så bør avslutningen løses med plåt eller skikkelig avrenning.
Med betong kan du bruke dine steiner etter vask, hvis de er størrelsesorden 10-40mm (avhengig av støpebredde), jeg pleier å bruke 8-16 naturgrus.
Med sand, grus/ballast og vanlig std sement er det bare å kjøre på. Og avhengig av hvor utsatt den er, må du velge C-tall/blandingsforhold (står vanligvis på baksiden av sekken).
Det går med mellom 300-450 kg sement/m3, og det er vanskelig å oppnå høyere verdi enn C30/37 når man blander selv
Vibrer for å få ut luften.
MvH Jawen
Du bør uansett ved bygging av mur, drenere ut et 30-40 cm lag og fylle det med makadam, så det absolutt ikke kan stå vann som fryser ved "murfoten".
Deretter er det mindre jobb med Leca/lettbetong siden du slipper å spikre forme, og også blande mindre mørtel. Så bør avslutningen løses med plåt eller skikkelig avrenning.
Med betong kan du bruke dine steiner etter vask, hvis de er størrelsesorden 10-40mm (avhengig av støpebredde), jeg pleier å bruke 8-16 naturgrus.
Med sand, grus/ballast og vanlig std sement er det bare å kjøre på. Og avhengig av hvor utsatt den er, må du velge C-tall/blandingsforhold (står vanligvis på baksiden av sekken).
Det går med mellom 300-450 kg sement/m3, og det er vanskelig å oppnå høyere verdi enn C30/37 når man blander selv
Vibrer for å få ut luften.
MvH Jawen
Takk så mye for et veldig bra svar 
steinene som vi har i bakken er litt større enn det, men tar vi den mindre sorten så ligger de på ca 1 dm eller litt større. men det burde vel fungere like bra med sement?
mvh Jan
steinene som vi har i bakken er litt større enn det, men tar vi den mindre sorten så ligger de på ca 1 dm eller litt større. men det burde vel fungere like bra med sement?
mvh Jan
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 innlegg
ja det er bare kjøre
jeg støpte en plate til et lager for et par år siden og det manglet en halv kubikk betong når betongbilen var tom..så vi tok litt av alt mulig og "fylte" ut med, det var store steiner og noen hageplater som også ble med haha
Jeg støpte en støttemur til en kjellertrapp i sommer og valgte da å bruke betonghullstein i stedet for å bygge form og støpe hele muren. Det var både kostnadseffektivt og praktisk, men du har kanskje ikke behovet for å kunne ta jordtrykk med muren. Uansett er forskaling både dyrt og litt kronglete å få tett og stabilt. Jeg ville ha murt med leca alle dager i uken siden det er så praktisk.
et spørsmål er jo hvor høy skal du gjøre muren og hvor tykk?
og skal den være helt glatt eller skal det se ut som den er bygd med steinblokker?
men en annen tanke kan være å lage muren av det som finnes i stein og som noen har skrevet så er det ganske dyrt og tidkrevende å bygge form og spesielt om du skal støpe litt høyde på det så vil det trenge å gjøres bra
for skal du ha den 1m over bakken så bør den gå ned 50cm i bakken om den ikke har en bred fot som den står på så kan du minske litt der men likevel
så det jeg kan tenke meg kan funke er å støpe formen først (altså ta forskalingsfiner og lag en ramme på og legg litt armeringsnett som du setter litt armering som stikker inn i løkker litt her og der (som stikker opp når du støper den) og så støper du opp i rammen (om du kjører med to eller tre toms høye kanter) så får du segmenter og trenger ikke så mange former og når du har gjort tilstrekkelig mange så gjør du formen med dem og støtter opp og deretter fyller du den tomme formen med stein til den høyden du skal gjøre første støpingen men blander du i en trommel selv så ta bunnen et stykke og så gå tilbake så du kan vibre sammen det med det tidligere og så fortsetter du så og da det vil ta sin tid så vil det i bunnen ha herdet helt og ikke trykke på formen når du begynner komme et stykke opp
men det vil trenge en del mannfolk for å få flyt på det da en vil trenges for å fylle på med stein mens det støpes og en har fullt opp med å blande mens minst en heller i og vibrerer det ned
så blir det kanskje halvparten av volumet fra den steinen dere har lagt i eller kanskje betydelig mer enn så, så det er å blande med passende stort grus så det kan komme inn overalt lett
(bør tillegges at dette var et forslag som jeg håper på blir kommentarer på om dere som har gjort mye slike arbeider har meninger om mitt forslag):blushing:
og skal den være helt glatt eller skal det se ut som den er bygd med steinblokker?
men en annen tanke kan være å lage muren av det som finnes i stein og som noen har skrevet så er det ganske dyrt og tidkrevende å bygge form og spesielt om du skal støpe litt høyde på det så vil det trenge å gjøres bra
for skal du ha den 1m over bakken så bør den gå ned 50cm i bakken om den ikke har en bred fot som den står på så kan du minske litt der men likevel
så det jeg kan tenke meg kan funke er å støpe formen først (altså ta forskalingsfiner og lag en ramme på og legg litt armeringsnett som du setter litt armering som stikker inn i løkker litt her og der (som stikker opp når du støper den) og så støper du opp i rammen (om du kjører med to eller tre toms høye kanter) så får du segmenter og trenger ikke så mange former og når du har gjort tilstrekkelig mange så gjør du formen med dem og støtter opp og deretter fyller du den tomme formen med stein til den høyden du skal gjøre første støpingen men blander du i en trommel selv så ta bunnen et stykke og så gå tilbake så du kan vibre sammen det med det tidligere og så fortsetter du så og da det vil ta sin tid så vil det i bunnen ha herdet helt og ikke trykke på formen når du begynner komme et stykke opp
men det vil trenge en del mannfolk for å få flyt på det da en vil trenges for å fylle på med stein mens det støpes og en har fullt opp med å blande mens minst en heller i og vibrerer det ned
så blir det kanskje halvparten av volumet fra den steinen dere har lagt i eller kanskje betydelig mer enn så, så det er å blande med passende stort grus så det kan komme inn overalt lett
(bør tillegges at dette var et forslag som jeg håper på blir kommentarer på om dere som har gjort mye slike arbeider har meninger om mitt forslag):blushing:
takk for svarene!
jeg vurderer en ca 1 - 1,2 meter høy og kanskje 2,2 dec bred.
en tanke som jeg har hatt er, drenere, støpe fast rør som blir ca 1 dec lavere enn muren samtidig som jeg støper en grunnmur, bygge en form som danner en seksjon, mellom hver seksjon mures en søyle, seksjonene får puss og hvit farge og søylene bare hvit farge.
rørene blir litt dypere enn selve grunnmuren så de blir skikkelig stabile,
rørene pluss armeringsnett burde vel være nok for å få en stabil mur?
og bygger man seksjonsvis kan man ta det litt etter litt.
noen tanker om dette?
jeg vurderer en ca 1 - 1,2 meter høy og kanskje 2,2 dec bred.
en tanke som jeg har hatt er, drenere, støpe fast rør som blir ca 1 dec lavere enn muren samtidig som jeg støper en grunnmur, bygge en form som danner en seksjon, mellom hver seksjon mures en søyle, seksjonene får puss og hvit farge og søylene bare hvit farge.
rørene blir litt dypere enn selve grunnmuren så de blir skikkelig stabile,
rørene pluss armeringsnett burde vel være nok for å få en stabil mur?
og bygger man seksjonsvis kan man ta det litt etter litt.
noen tanker om dette?
Klikk her for å svare