Som prosjekt #2 (nummer én var å støpe store grindstolper) kommer jeg til å rive en gammel mur og nå bygge en ny som skal fungere som mothold for vår bilparkering som ligger ~60 cm høyere enn tilstøtende gressplen. Se bildet nedenfor.
Akkurat nå tenker jeg på to forskjellige metoder for det kommende prosjektet.
Metode 1: Støpe en såle i betong og stable murblokker som nedenfor.
Metode 2: Støpe en mur som nedenfor med engangs-støpematrise.
Det som taler for metode #2 er at jeg kan bygge en form som passer den lille bergknausen som ligger til høyre på bildet nedenfor. Jeg slipper da å kappe murblokker og jeg kan også felle inn LED-lamper i muren inn mot parkeringen. Ja åsså liker jeg å arbeide med betong... ;-)
Spørsmålet er bare hvor jeg finner disse engangsmatriser i celleplast? Jeg vet at Sundolitt har to modeller men det må da finnes flere leverandører av disse matrisene?!?
Har noen andre støpt mur med engangsmatriser og hva bør man i så fall tenke på bortsett fra det vanlige ved betongstøping (dvs. stabil forskaling, armering og vibra)?
Ta vare på dere selv og ha en fantastisk fortsettelse på fredagen!
Litt tilbakemelding til meg selv og dere som er interessert i å støpe murer med mønstrede sider.
Nova Betonggolv tilbyr engangsformer (også former for mønsterbetong som gjenbrukes) >> länk
HydraTec tilbyr også de samme formene som Ahlsell (varemerket Valero, se innlegg ovenfor). Disse formene kan brukes flere ganger under visse forutsetninger >> länk
//S
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.