Hei!

Jeg har en fundering rundt å støpe en støttemur i to omganger i stedet for én.
Årsaken er at det blir litt lettere å støpe den stående delen hvis man har den liggende delen ferdig allerede.

Lengden på muren er totalt 30 meter og høyden 1,2 meter.
Ovenfor muren vil det være en skråning i henhold til bildet.
Muren støpes som en L-støtte for å kunne ta opp laster er det tenkt.

En håndtegnet skisse av en L-formet støttemur med dimensjoner, inkludert markeringer for jord, grus og storstein, samt et dike ved siden.

Først bygger jeg en form som i prinsippet bare er en ramme og setter bøyde armeringsjern.
Skisse av en støttemur i betong med innlagt armering. Viser L-støtte med stikkende armeringsjern og markering av mulig svakhetspunkt.

Så legger jeg armeringsmatte i midten.
Tegning av en L-formet støttemur med armeringsjern oppover og gittermønster for armering i bunnen, markert svakt punkt i konstruksjonen.

Deretter fester jeg armeringsmatte ca. 0,5 meter opp på armeringsjernene som stikker opp.
Skisse av en støttemur med armeringsjern og matte. Viser konstruksjon av L-formet betongmur med festepunkter for styrke. Mulig svak punkt angitt.

Så støper jeg.
Skisse av en støttemur med armeringsjern og en antatt svak punkt markert på en helling. Muren er L-formet, inkludert liggende og stående deler.

Deretter former jeg, setter armeringsmatte helt opp og støper den stående delen.
Som dere ser på bildet der, så har jeg pekt ut hvor jeg ANTAR at det vil være et svakt punkt.
Det er dette svake punktet jeg er bekymret for (det vil også kunne komme vann der som eroderer den delen antar jeg over tid).
Skisse av en L-formet støttemur med armerte stenger. En pil peker til en svakhet i strukturen merket "svag skarv?".

Som en forsterkning kunne man ha flere armeringsjern som går fra foten opp og fester i armeringsjernene som finnes i det stående!?
Håndtegning av L-formet støttemur med armeringsjern og pil som peker på mulig svak punkt; teksten "svag skarv?" indikert ved skarv i muren.

Er det svake punktet i muren noe å bekymre seg for? Hva er deres tanker?
 
Foreslått kan du støpe en sokkel i innerhjørnet og legge en ekstra armeringsjern der som du binder mot de bøyde armeringsstengene. Akkurat som du påpeker, er det der de store strekkspenningene oppstår.
 
Men det enkleste er nok å bruke ferdige L-støtter.
 
P petterovski skrev:
Fast enklast är nog att använda färdiga L-stöd.
Takk for svar!
Har du mulighet til å tegne en liten skisse av hva du mener med klakk!?

Jeg har tenkt å støpe i innfarget betong samt med mønstermatrise. Derfor vil jeg minimere alle andre trinn for å kunne få det så bra som mulig.
 
Svart betongskisse med rød armering, viser hvor armering festes.
Ber om unnskyldning på forhånd for min veldig dårlige paint-skisse. Svart farge=betong, rød farge=armering.
 
  • Liker
hempularen
  • Laddar…
Man kunne i prinsippet gjøre som på ditt siste bilde, problemet med den løsningen er at armeringen vil ruste i stykker da den ikke ligger i betongen. Armeringen må ligge i betongen, med tilstrekkelig overdekning ellers ruster den.
 
P petterovski skrev:
Man skulle i princip kunna göra som på din sista bild, problemet med den lösningen är att armeringen kommer rosta sönder då den ej ligger i betongen. Armeringen måste ligga i betongen, med tillräckligt täckskikt annars rostar den.
Stort tack för dina svar och din fina bild!

Det jag tänker är man placerar armeringsjärn utanför betongen så får man måla den med tectyl.
Ja den där nudgen i skarven brukar man ju se på fabriksgjorda L-stöd.
 
Hei!

Jeg har støpt en L-mur for å kunne fylle opp jorden rundt huset på forsiden. Ca 90 cm høy og 15 m lang.
Nå har jeg tenkt lenge på hvordan jeg skal isolere muren fra jordmassene.

Holder det med klassisk platonmatte?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hei!

Jeg har støpt en L-mur for å kunne fylle opp jorden rundt huset på fremsiden, ca 90cm høy og 15m lang.
Nå har jeg fundert lenge på hvordan jeg skal isolere muren fra jordmassene.

Holder det med klassisk platonmatte?
Ja, det skal holde. Sørg bare for å ha drenering i bunnen slik at du leder bort vannet.
 
  • Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Jo skal legge ned 110 drenering med duk innenfor. Til tross for at jorden er knusktørr og mest består av grus og sand.

Er det mest platon man pleier å bruke? Eller finnes det alternativer?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.