Jeg har en fundering rundt å støpe en støttemur i to omganger i stedet for én.
Årsaken er at det blir litt lettere å støpe den stående delen hvis man har den liggende delen ferdig allerede.
Lengden på muren er totalt 30 meter og høyden 1,2 meter.
Ovenfor muren vil det være en skråning i henhold til bildet.
Muren støpes som en L-støtte for å kunne ta opp laster er det tenkt.
Først bygger jeg en form som i prinsippet bare er en ramme og setter bøyde armeringsjern.
Så legger jeg armeringsmatte i midten.
Deretter fester jeg armeringsmatte ca. 0,5 meter opp på armeringsjernene som stikker opp.
Så støper jeg.
Deretter former jeg, setter armeringsmatte helt opp og støper den stående delen.
Som dere ser på bildet der, så har jeg pekt ut hvor jeg ANTAR at det vil være et svakt punkt.
Det er dette svake punktet jeg er bekymret for (det vil også kunne komme vann der som eroderer den delen antar jeg over tid).
Som en forsterkning kunne man ha flere armeringsjern som går fra foten opp og fester i armeringsjernene som finnes i det stående!?
Er det svake punktet i muren noe å bekymre seg for? Hva er deres tanker?
Foreslått kan du støpe en sokkel i innerhjørnet og legge en ekstra armeringsjern der som du binder mot de bøyde armeringsstengene. Akkurat som du påpeker, er det der de store strekkspenningene oppstår.
Man kunne i prinsippet gjøre som på ditt siste bilde, problemet med den løsningen er at armeringen vil ruste i stykker da den ikke ligger i betongen. Armeringen må ligge i betongen, med tilstrekkelig overdekning ellers ruster den.
Man skulle i princip kunna göra som på din sista bild, problemet med den lösningen är att armeringen kommer rosta sönder då den ej ligger i betongen. Armeringen måste ligga i betongen, med tillräckligt täckskikt annars rostar den.
Stort tack för dina svar och din fina bild!
Det jag tänker är man placerar armeringsjärn utanför betongen så får man måla den med tectyl.
Ja den där nudgen i skarven brukar man ju se på fabriksgjorda L-stöd.
Jeg har støpt en L-mur for å kunne fylle opp jorden rundt huset på forsiden. Ca 90 cm høy og 15 m lang.
Nå har jeg tenkt lenge på hvordan jeg skal isolere muren fra jordmassene.
Jeg har støpt en L-mur for å kunne fylle opp jorden rundt huset på fremsiden, ca 90cm høy og 15m lang.
Nå har jeg fundert lenge på hvordan jeg skal isolere muren fra jordmassene.
Holder det med klassisk platonmatte?
Ja, det skal holde. Sørg bare for å ha drenering i bunnen slik at du leder bort vannet.