Fikk en ganske stor mengde rørgravgrus til overs som bare ligger og "slenger" på tomten.

Er det egnet å bruke den i stedet for betonggrus når man blander sin egen betong?

Jeg kan egentlig ikke et jota om betong, men det kommer jo an på hva man skal støpe. Et fundament til soluret eller tørkestativet kan jo være greit å eksperimentere litt med, men ikke flaggstangen eller punktfundamenter til et hus.

Skal lage en krypkjeller med leca-såleblokker. Imidlertid er det på berg og det vil stikke opp mellom noen av såleblokkene så der hadde jeg tenkt å fylle på med betong. Det er ikke store mengder så jeg kan selvfølgelig kjøpe noen sekker grovbetong men nå hadde jeg alle ingrediensene hjemme så det hadde jo vært praktisk å kunne bruke.

Ja det går bra. Litt feil siktkurve men f.eks. på vårbykrossen hvor jeg pleier å hente har man ikke engang betonggrus uten henviser til rørgravsgrus. Spør du en riktig sementfyr er det en dødssynd med fullstendig uforutsigbart sluttresultat, men i praksis blir blandingen din ikke merkbart dårligere. Sleng i litt ekstra sement for å kompensere for at det kanskje er for mye fint materiale.

Sist redigert:
  • Liker
larsbj og 1 annen
  • Laddar…
Høres jo bra ut.

Gjør ikke det, det skal være minst 8 mm, gjerne 16 - 32 mm grus samt vasket for at sementen skal kunne binde sammen på beste måte

Har aldri hørt om vasket støpesingel. Den skal være fri for humus, men vasket?

jens71 skrev:
Ikke gjør det, det skal være minst 8 mm, gjerne 16 - 32 mm grus samt vasket for at betongen skal kunne binde sammen på best måte
Du blander sammen ting. Betonggrus er 0-8, akkurat som rørgravsgrus. Deretter bruker man noe grovere som ballast, for eksempel 8-16 makadam. Vil man ha større stein fungerer jo det, men for små støpninger får man da problemer med at steinene kiler seg fast osv....

Vasket makadam er bra, men tro ikke at det gjør hverken til eller fra på kvaliteten når man blander selv.

M
Støp, bare støp!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.