5.836 lest ·
8 svar
6k lest
8 svar
Støpe med rørgravgrus i stedet for betonggrus?
Hobbyelektriker
· E
· 15 401 innlegg
Jeg kan egentlig ikke et jota om betong, men det kommer jo an på hva man skal støpe. Et fundament til soluret eller tørkestativet kan jo være greit å eksperimentere litt med, men ikke flaggstangen eller punktfundamenter til et hus.
Skal lage en krypkjeller med leca-såleblokker. Imidlertid er det på berg og det vil stikke opp mellom noen av såleblokkene så der hadde jeg tenkt å fylle på med betong. Det er ikke store mengder så jeg kan selvfølgelig kjøpe noen sekker grovbetong men nå hadde jeg alle ingrediensene hjemme så det hadde jo vært praktisk å kunne bruke.
Ja det går bra. Litt feil siktkurve men f.eks. på vårbykrossen hvor jeg pleier å hente har man ikke engang betonggrus uten henviser til rørgravsgrus. Spør du en riktig sementfyr er det en dødssynd med fullstendig uforutsigbart sluttresultat, men i praksis blir blandingen din ikke merkbart dårligere. Sleng i litt ekstra sement for å kompensere for at det kanskje er for mye fint materiale.
Sist redigert:
Du blander sammen ting. Betonggrus er 0-8, akkurat som rørgravsgrus. Deretter bruker man noe grovere som ballast, for eksempel 8-16 makadam. Vil man ha større stein fungerer jo det, men for små støpninger får man da problemer med at steinene kiler seg fast osv....jens71 skrev:
Vasket makadam er bra, men tro ikke at det gjør hverken til eller fra på kvaliteten når man blander selv.
Klikk her for å svare