hallo,

dro til bauhaus for å kjøpe finbetong, da jeg skal støpe en kjøkkenbenk. vel der fikk jeg tips om en fiberforsterket variant som var dyrere men enklere å jobbe med fordi ingen armering ville være nødvendig.

nå når jeg kommer hjem og leser på sekkene føles det imidlertid som om bauhauspersonalet var forvirret. jeg har kjøpt Combimix Combitherm, som beskrives slik: "Fiberforsterket sementbasert pussmørtel for pussing på isolasjon av celleplast og mineralull".

http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...k/putsbruk-combimix-combitherm-cs-iv/p-186682

videre står det på sekken at makstykkelse er 10mm. min benk vil være 30mm. skal jeg dra tilbake med sekkene eller er dette helt perfekt?

takk for svar.

/peder

Ja det går å bruke i teorien, denne typen av mørtel er vanlig å bruke i USA. Problemene er følgende;

1. Det er en a-pussmørtel som er den hardeste av pussmørtlene men ikke like hard som betong. Dette problemet løser du ved å tilsette rent sementpulver (byggesement) til mørtelen uten å øke mengden vann. Tilsett et par kilo per sekk du blander.

2. På grunn av at det er 1mm fraksjon på mørtelen vil platen oppleves som veldig homogen etter sliping, du kan ikke slipe frem noen vakker struktur. Dette kan du også løse ved å kjøpe 4-8mm steinknust og helle i mørtelen. Husk å lage formen 5mm større i alle retninger for å ha litt slipemargin, noen ganger må man slipe ganske dypt for å få en pen overflate.

3. 30mm hadde vært på grensen til for tynt å støpe med finbetong så denne mørtelen passer bedre. Hvis du ikke har et underlag med veldig mange støttepunkter for platen så armér med galvaniserte bistål. Skal det være en vask så legg inn mer armering rundt den, gjerne 12mm armeringsjern.

Følg Finjas guide for øvrig og leie en liten betongvibrator hvis du har mulighet, ellers blir det mye etterarbeid med å sparkle luftbobler:
http://finja.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/diskbank.pdf

• Liker
pudde
  • Laddar…
tusen takk for svaret! dette kommer til å gå strålende!

Venter med spenning på mer info om ditt prosjekt, hvordan du gjør det og hvordan det går, bilder etc. Da jeg planlegger noe lignende fremover :)

hei. sen oppdatering men uansett. materialet var feil. det tok omtrent 8 dager for dette bruk å brenne, og når jeg deretter løftet platen sprakk den i tusen deler. dessuten var overflaten veldig porøs.

heldigvis fantes formen allerede, så jeg vasket/silikonerte/oljet den, slo på vanlig finbetong. vibrerte med et slagbord med en slags ujevn jernskrot (årklyke?). armerte etter halvparten. etter 3 dager: perfekt resultat. se bilde.

Betongbenk med glatt overflate, nylig polert og oljet, med en innfelt vask og klassisk kran, sollys treffer benken.

har sparklet og slipt noen runder. sparklet med siktet finbetong. har gnidd inn den 4 runder med osmo hardvoksolje.

Stilig!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.