Drenerte for noen år siden og da ble kjellermur og kjellertrapp fjernet. Kjellermuren er murt opp igjen og dreneringsfirmaet forberedte en singelbunn for å støpe trappen. Dreneringen ligger inntil huset og er delvis i veien for å kunne feste trappen i husveggen.
Men til selve støpingen, er det "bare" å bygge en trappform og begynne å støpe direkte i singelbunnen?
Kjellermuren består altså kun av en kortside og en langside. Ingen mur finnes der trappen skal avsluttes, det er bare en bakke med mye singel for øyeblikket.

Min tanke er å støpe trappen "friliggende" i singelbunnen hvis det fungerer, uten å feste den i verken mur eller hus. Selvfølgelig vil den bli armert i selve trinnene, men jeg tenkte ikke å feste armeringen i mur eller husvegg. Jeg tenker at trappen blir så tung at den vil bli liggende på plass uansett? ... Og skulle trappen bevege seg litt, tar den ikke med seg den oppmurede kjellermuren som består av leca-blokker. Eventuelt armere fast trappen nederst der jeg kan feste den både i hus og mur. Lenger opp blir det vanskeligere siden dreneringen er i veien ...
 
Sist redigert:
Ingen som har minste tips?
 
Hvor stor blir trappen? Det burde fungere å gjøre som du har tenkt med at den er helt frittstående.
 
S Snickarkirre skrev:
Hvor stor blir trappen? Det burde funke å gjøre som du har tenkt at den er helt frittstående.
Et bilde sier nok litt mer, legger ved en her :)
Målmessig kanskje trappen blir ca 160cm "lang" og den blir ca 110 høy maks. Bredden på trinnene kanskje 80 cm, tror jeg kommer til å støpe en enkel "sykkelrenne" på en side så det er enkelt å rulle opp og ned sykler.
Grusen på bildet skal fylles opp litt mer. Under singelbunnen ligger det leire som ikke kommer til å flytte på seg. Det har stått slik i noen år nå, så alt som trenger å sette seg har nok gjort det. :)

Trappen er tenkt å begynne rett etter døren som skimtes på bildet. Nederst er det mulighet til å armeres fast første trinnet både i husveggen og kjellermuren.
Det skal støpes et gulv nederst som nok gir trappen litt støtte også.
 
  • Gruslagt område foran en vegg med metallplate, sannsynligvis klargjort for støping av en trapp. En gul kant sees på venstre side av bildet.
Okei da blir den jo ganske stor likevel og forstod jeg deg rett nå så blir den typ 160 lang og typ 80 bred og ish 110 høy? Regnet litt raskt og da burde det omtrent gå i en 700 liter i den og da blir vekten på trappen 1610kg. Har du gjort noen egen utregning? En kubikk betong veier ca 2,3 tonn. Så den trappen lærer jo ikke gå noe sted direkte uten du kan bare støpe den uten å armere fast den i huset eller så.
 
  • Liker
Snapp76
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Okei da blir den jo ganske stor uansett og forsto jeg deg riktig nå så blir den typ 160 lang og typ 80 bred og ish 110 høy? Regnet litt raskt og da burde det omtrent gå i en 700 liter i den å da blir vekten på trappen 1610 kg. Har du gjort noen egen utregning? En kubikk betong veier ca 2,3 tonn. Så den trappen lærer jo ikke gå noen steder direkte uten du kan bare støpe den uten å armere fast den i huset eller så
Ja omtrentlige mål når jeg målte litt raskt. Kan være noe mindre mål, men omtrent der.
Nix, ikke gjort noen egne utregninger enda..
Tenkte høre meg for her først hva som er gangbart før jeg begynner å regne for mye eller bestille materiale.
Har veltet frem og tilbake om jeg skal støpe trapp eller bygge en tretrapp som er betydelig lettere. Dog medfører det visse problemer da jeg ikke helt vet hvordan jeg skal feste den oppe og nede og hvordan jeg skulle holde grusen på plass o.l.
Derav begynte støping igjen å dukke opp.. :)

Mengden betong, hvor mange sekker tilsvarer dette omtrent forresten? Har trommel, så på den måten er det greit, men trenger jo bestille omtrent riktig mengde betong.
 
Okei, jo du kan jo lage det i tre også, men da må du nok støpe to fundamenter nede, eller ett som er samme bredde som trappen, som vangstykkene kan hvile på og deretter bolte dem fast. Oppe kan du kanskje støpe to små fundamenter som du får fast vangstykkene i også. Det er nok lettere enn å støpe en trapp på stedet. Vanligvis så pleier trapper i betong å prefabrikkeres opp og ned, så løfter man dem på plass senere. Men det er kanskje ikke en dum idé å støpe en liten såle nederst som er nedfelt i bakken som mothold for den støpte trappen. Eller om selve trappestøpingen går ned i bakken. Tenkte litt mer når jeg hadde sett bildet ditt, så det er nok bra å få den festet nedover på den måten så den ikke begynner å gli nedover med tiden. Tenkte litt feil først tror jeg. Visst er det sånn at bakken skråner hele veien ned så trappen vil følge skråningen? Da blir ikke trappen så "tykk" som jeg tenkte først. Så da stemmer ikke min beregning på vekt.

Skal du blande med sement og så tilsette grus og sand selv eller tenkte du bruke grovbetong sekker? Bruker du grovbetong, så får du ut ca 13 liter betong per sekk.
 
S Snickarkirre skrev:
Okei jo du kan jo gjøre i tre også men da får du nok støpe to fundamenter nede eller ett som er samme bredde som trappen som vangstykkene kan hvile på og så bolte fast dem. Oppe så går det kanskje å støpe to små fundamenter som du får fast vangstykkene i også. Det er nok lettere enn å støpe en trapp på stedet. Vanligvis så pleier trapper i betong å prefab opp og ned så løfter man dem på plass senere. Men det er kanskje ikke en dum idé å støpe en liten såle nederst som er nedsenket i bakken som motstykke for den støpte trappen. Eller om selve trappstøpingen går ned i bakken. Tenk litt mer når jeg hadde sett ditt bilde så er det nok bra å få fast den nedover på den måten så den ikke begynner å gli nedover med tiden. Tenkte litt feil først tror jeg. Er det slik at bakken heller hele veien ned så trappen vil følge hellingen? Da blir ikke trappen så "tykk" som jeg tenkte først. Så da stemmer ikke min beregning på vekt.

Skal du blande med sement og så tilsette grus og sand selv eller tenkte du å kjøre på grovbetongsekker? Kjører du på grovbetong får du ut ca 13 liter betong per sekk.
Det stemmer at bakken heller ned hele veien, så det er vel egentlig bare trinn som trenger å støpes og armeres i hverandre, om jeg støper i betong. Støper jeg i betong kjøper jeg ferdige sekker og blander med vann bare. Orker ikke styre med å blande alt selv, det får være måte på ;)
Enda enklere hadde det jo vært å få hit en betongbil som kunne fylle formen, men det blir nok midt i mellom å blande grovbetong tror jeg.

Men så er det jo dette med tretrapp isteden som jeg har vært inne på lenge også.. Min tanke der er å typ støpe det første trinnet nede og da støpe fast holdere for vangstykkene, på samme måte oppe. Men spørsmålet er da hvordan jeg skal støpe fundamentet oppe så det blir værende og ikke flytter på seg med bakken ned. Finnes jo ikke noe som holder imot på siden der trappen skal være. Med mindre trappen i seg selv fungerer som motstykke? En tanke var å støpe mot kortsiden av kjellermuren og armere fast fundamentet oppe i kjellermuren og da eventuelt også i huset. Da må jeg bygge en form som går over dreneringen for den vil jeg ikke røre. Mot huset blir da fundamentet ganske tynt men dypere rett foran dreneringen igjen.. men spørsmålet er hvor dypt man trenger å støpe fundamentet oppe o.l. Kan jo grave meg ned en del og støpe noe fra litt ned. Men helt ned til begynnelsen av kjellermuren kan bli litt vanskelig.

Ja, jeg vet ikke om dette fungerer, men finner ingen supre enkle løsninger på dette slik det er bygd. Før dreneringen fantes det en mur også på kortsiden der trappen hang i den muren. Tomrom under trappen tydeligvis. Men den trappen raste fort sammen når de satte knakket mot den..

Hvis jeg bare kan finne en bra måte å feste en tretrapp så bygger jeg en slik, for det er aller lettest å håndtere og bygge. Med betong må jeg jo kjøpe tre uansett siden jeg må bygge en form :D
 
Sist redigert:
Høres ut som en god idé å støpe første trinn nede og støpe fast type bjelkesko til vangeelementene. Hvis du graver ned fundamentet cirka en dm under bakken, vil det holde trappen på plass hvis grusen der nede er noenlunde pakket. Hvis det er mulig å lage det slik at det ligger enda mer under bakken, hadde det vært enda bedre. Da kan ikke trappen gli/skli nedover. Så oppe er det nok med type markplater eller små fundament som du borer fast bjelkesko i, typ sånne her https://www.byggmax.se/justerbar-st...0r52XYBCvI_Yi76EI_2-sUaAgktEALw_wcB#913=14408 Da får trappen støtte av dem når man går i den, og samtidig forhindrer de at fundamentene/markplatene glir nedover med tiden.
 
S Snickarkirre skrev:
Høres ut som en god idé å støpe første trinnet nede og støpe fast typen bjelkesko til vangeemnene. Hvis du graver ned fundamentet typen en dm under bakken så vil den holde trappen på plass hvis grusen der nede er noenlunde pakket. Går det å gjøre den slik at den ligger enda mer under bakken, ville det vært enda bedre. Da kan ikke trappen gli/skli nedover. Oppe ville det være nok med typen markplater eller små fundamenter som du borer fast bjelkesko i, typ slike her [lenke] Da får trappen støtte av dem når man går i den og samtidig forhindrer de at fundamentene/markplatene glir nedover med tiden.
Kanon, tusen takk for tipsene! :)
Grusen nede er pakket, eller rettere sagt, under grusen er det leirjord så det går nok å grave seg ned der en bit til og støpe et fundament. Så kommer gulvet som skal støpes der nok også gi støtte til fundamentet.
Da kjører jeg nok på en tretrapp i stedet, føles på alle måter enklere, spesielt om man skulle trenge å åpne opp eller noe lignende en gang. Om man nå får tag i virke i sommer....
 
Ingen fare bare kult å kunne hjelpe til (y) ok det blir et gulv der som skal støpes også da er det helt lugnt da vil trappen definitivt ligge igjen. Da funker det sikkert med en støpt trapp også da vil jo platen holde den på plass. Ja det blir jo helt klart enklest å bygge i tre men det er fullt gjennomførbart å støpe også. Jo, det er også en fordel hvis det skulle bli noe trøbbel med drenering eller lignende så slipper du å fjerne trappen ;) ja det er ikke det letteste bare håper at det slipper snart så de får inn litt. Lykke til!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.