Hei, jeg er i ferd med å bygge en jordkjeller, har murt opp vegger med finja betongholstein 200x190x400mm og hadde tenkt å støpe et tak.

Spørsmål 1: Kan man støpe i en lavt skrånende hvelvform innvendig, men ha et flatt tak utvendig, altså blir styrken den samme? Vet at det kanskje ikke er optimalt, men vet ikke hvordan jeg skal bygge formen ellers.

Spørsmål 2: Hvor tykt skal man støpe? Har en bredde på 280, lengde 450 med en ekstra vegg inni, har tenkt rundt 15 cm som det tynneste. Det er kanskje overdimensjonert, men heller mer enn mindre.

Tanken er at taket skal holde lenge og for i hvert fall 50-70 cm jord oppå.

Er klar over at betongmengden blir stor og er ikke direkte bekymret for å lykkes med støpingen, bare jeg får litt mer kunnskap om tykkelsen og om hvelvideen kan gjennomføres eller om hele planen er dum. Åpen for forslag og konstruktiv kritikk, spørsmål.

Beklager den noe uklare beskrivelsen. Takk på forhånd.

Sist redigert:
Du har ikke mulighet til å legge ved en planskiss/ritning. Det er et relativt stort tak med mye last på, så jeg anbefaler at noen regner på det.

• Liker
CCGDE
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Du har ikke mulighet til å vedlegge en planskisse/tegning. Det er et relativt stort tak med mye last på, så jeg anbefaler at noen beregner det.
Takk for svar med første spørsmålet tenkte jeg som de støper her
https://www.dinbyggare.se/bygg-en-jordkallare/

Ovanskiss

• Tegning av en jordkjeller med mål: 80cm, 120cm, 240cm, 280cm, 360cm, 400cm, 440cm. Viser døråpninger og romfordeling på linjert papir.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.