Hei,

Er i gang med å som så mange andre bygge en pizzaovn med hjelp av en 85 cm pilatesball og trenger noen kloke innspill.

1. Planlegger å kjøpe perlite så det holder til et 7 cm tykt lag (hydrofob perlite, så det tåler frost, kilde: https://norrlandseko.se/skillnaden-mellan-perlite-och-perlite/) og nå lurer jeg på hvilken mørtel jeg skal blande med. Så vidt jeg forstår, tåler ikke vanlig portlandsement denne typen høye temperaturer over lang tid uten å gå i stykker, og det vil jeg jo helst unngå. Samtidig vil jeg ha skikkelig styrke, noe ildfast mørtel (f.eks. https://shorturl.at/TLfff) ikke ser ut til å ha på samme måte. Hva bør jeg blande med? Mange forskjellige råd på nettet og i guider. Det finnes også ildfast sement, for eksempel denne som ser ut til å holde bedre: https://shorturl.at/4WHjM. Tanker?

2. Jeg planlegger deretter å isolere kuppelen med ca 5 cm steinull, for til slutt å legge på et par cm pussmørtel på hønsenetting. Så vidt jeg har forstått fra flere, anbefales egentlig keramisk isolasjon i stedet for steinull til dette. Det er imidlertid dyrere. Jeg har lest at steinullen i seg selv ikke blir skadet av høyere temperaturer, men at bindemiddelet brytes ned ved 200-250 grader over tid. Jeg skal jo mure inn steinullen så jeg forstår ikke helt hvilken innvirkning dette har på steinullens isolasjonsevne? Er noe annet in risk? Jeg er ikke kyndig på området.

Takk for veiledning.
 
Supert, takk!

Bra forum. Kommer kjøre på homebrew som innerlag. Men, hva oversettes "fire clay" til på svensk?

Så leser jeg meg til at et lag perlitt blandet med vanlig sement utenpå homebrew-laget burde fungere som isolering, da varmen holder seg mest i homebrew-laget og dermed ikke bør stige opp til 300 der vanlig sement feiler. Noen meninger om hvor tykt homebrew-laget bør være for at dette skal fungere? Eller er jeg helt ute? Det hadde jo vært fint å slippe å kjøpe aluminatbruk som koster skjorta til perlitt-laget.
 
  • Liker
sillan
  • Laddar…
Høres rimelig ut, med forbehold om at jeg har bygget vedovn med ildfast stein..

Tykkelsen er alltid en avveining mellom varmeholdende evne og vedforbruk... Jo mer masse å varme opp, jo lengre tid tar det.

Skal du bare bake napolitansk pizza trengs det relativt liten masse siden du uansett må fyre for å holde temperaturen.. skal du bake brød trengs det mer masse... Du kan lage pizza med mye masse, men brød blir vanskelig med lite...
 
N naaaf skrev:
Toppen, tack!

Bra forum. Kommer kjøre på homebrew som innerlag. Men, hva oversettes "fire clay" til på svensk?

Sen leser jeg meg til at et lag perlitt blandet med vanlig sement utenpå homebrew-laget burde funke som isolasjon, da varmen blir mest i homebrew-laget og dermed ikke burde stige opp til 300 der vanlig sement mislykkes. Noen meninger om hvor tykt homebrew-laget bør være for at dette skal funke? Eller er jeg feil ute? Det hadde jo vært greit å slippe å kjøpe aluminatbruk som koster skjorta til perlitt-laget.
Hei!

Litt sen på ballen her. Har du bygget ovnen din eller blir det et prosjekt for 2026?

Jeg bygde selv en ovn i 2023 omtrent etter dine ideer, dog på sandkjerne i stedet for pilatesball. ~60 mm homebrew, ~60 mm steinull og 10-20 mm puss. Har du spørsmål så kjør på, men har du allerede bygget en så er det juj ingen vits. 😀
 
  • Utendørs mursteinstruktur med en rund, uferdig ovn på toppen, omringet av byggeplass med plastdekke og natur rundt.
  • Utendørs vedfyrt pizzaovn med steinpipe, termometer, bygget av murstein og dekket med puss, omgitt av grønn vegetasjon.
  • Vedfyrt pizzaovn under bygging med isolasjon av hønsenetting og steinull, plassert under en paviljong i hagen.
  • Leiredekket kuppel av en uteovn under bygging, omgitt av grønn hage og drivhus i bakgrunnen.
  • Hjemmelaget utendørs pizzaovn bygget av støpt betong over sandkjerne, med termometer på siden, plassert under et hvitt telt i en hage.
  • Utendørs vedfyrt pizzaovn i betong, bygget på sandkjerne, plassert i en hage med grønt gress rundt. Termometer synlig på ovnen.
  • Uteområde med vedovn av murstein og betong, ved stablet under. Ved siden av står et lite, rundt bord av tre. Skogkledd bakgrunn.
  • Liker
kokko og 1 annen
  • Laddar…
gazzton gazzton skrev:
Hei!

Litt sen her. Har du bygget din ovn eller blir det et prosjekt for 2026?

Jeg bygde selv en ovn i 2023 omtrent etter dine idéer, men på sandkjerne i stedet for pilatesball. ~60 mm homebrew, ~60 mm steinull og 10-20 mm puss. Har du spørsmål så kjør på, men har du allerede bygget så er det jo ingen vits. 😀
Hei! Enda senere her, men det stemmer, vi utsatte det til denne sommeren! Og jeg har også bestemt meg for å bygge på sand i stedet for en ball for å slippe å flytte på kuppelen når den er ferdig.

Din ovn ser jo topp ut! Har den fungert bra? Noe du ville gjort annerledes i ettertid?

Noen spørsmål:

Hva gjorde du for at sanden skulle holde formen sin når du støpte oppå den? Kun vann eller noe mer bindemiddel? Brukte du plastfolie eller noe annet mellom sanden og homebrew?
Hva har du for innerdiameter?
Hvor fra kjøpte du ildfast leire og lesket kalk til din homebrew, og omtrent i hvilke mengder ble det for din tykkelse, husker du det?
Hvor lenge holder ovnen varmen omtrent?
Vurderer om det er en god idé å fikse et lag perlite utover filten, så det blir homebrew -> perlite -> filt -> puss. Noen tanker der? Overkill? Kan jeg bruke enten keramisk filt (vurderer det i stedet for steinull) eller perlite?
Har du støpt perlite som bunn under/rundt chamottesteinene?

Tusen spørsmål :).

Stor takk på forhånd.
 
Sist redigert:
Hei!

Da har du et både morsomt og tungt prosjekt foran deg. Mange kvelder var jeg ganske lei...

12 cm perlitt under biscotti-steinene, som hviler i en seng av sand. Betongplaten blir ikke engang lunket på undersiden. Leste før byggingen at ildfast tegl blir lett for varmt og brenner pizzabunnen. Biscotti-steinen er dessverre ganske dyr, men en drøm å bake på sammenlignet med keramikkstenen jeg har i min gassovn.

70 cm i diameter, mindre enn det bør man nok ikke ha. Kanskje burde jeg ha valgt 80 cm isteden? Bygde kuppelformen av betongstein, trebiter og passe vannet sand. Bløtlagt avis mellom hjemmebrygget og sand. Valgte en sfærisk form da jeg også ville bake brød i ovnen. Hardcore napolitansk ovn skal ha en lavere, flatere dome. Merk skruen som markerer toppen av kuppelen. På den plasserte jeg en utskåret mal i kryssfiner og nærmest skrapte bort overflødig sand rundt. På den måten fikk jeg til en ganske jevn form.

Leirpudder var litt vrient å finne. Kontaktet til slutt en murmester som fikset kakkelovner og fikk kjøpe en sekk. Jeg trengte imidlertid ytterligere en halv sekk. Der hadde jeg flaks og fant noen poser på Beijers. Hydrert kalk ble kjøpt på Granngården. Slik fikk jeg to sekker hver av sement, kalk og leirpudder (men alt gikk ikke åt). Pluss 5-6 sekker sand.

Det ble, som du ser, steinull som isolering. Leste at det brytes ned over tid, men det er jo vanskelig å vite hvordan det ser ut under pudsen. Uansett, etter to somrers baking blir toppen av ovnen rundt 40° på utsiden ved 500° inni. Har dessverre ikke helt oversikt over hvor lenge den er varm. Skal fikse en isolert luke, da kan man nok bake frokostbrød morgenen etterpå...

Hvis jeg hadde bygget ovnen i dag, hadde jeg nok valgt Ø80 cm gulv. 70 cm funker, men det kan bli litt trangt mellom ved og vegg. Jeg savner også en "hylle" utenfor åpningen, men det er vel en smakssak. Noen synes kanskje den ville vært mest i veien?
 
  • Steinovn under bygging, med sand og isolerende stein på en betongbase ute i et hageområde. Flere murstein og treplater ligger rundt strukturen.
  • Utendørs ovnsprosjekt med kuppel av leire over perlitbase, omgitt av en grønn hage. Steinen ser nybygd ut, klar for bakeri.
Sist redigert:
  • Liker
hakber77 og 1 annen
  • Laddar…
Toppen, takk for informasjonen og bra bilder! Mange bra små detaljer som jeg snapper opp, kommer spare meg bry og forhåpentligvis føre til en bedre ovn! Jeg lander på å lage en perlitbunn, omtrent så tykk som du gjorde. Så har jeg allerede kjøpt 3 cm tykke chamottesteiner som jeg kommer til å bruke mellom perliten og pizzaene, dessverre ikke biscotti men det skal vel fungere likevel tenker jeg.

Jeg lette opp dette, ser ut til å være ildfast kakkelovnsleire, det burde jo fungere tenker jeg til min homebrew -> https://sl1nk.com/bmp27vq

Selve domen kommer til å bestå av 6 cm homebrew, 2,5 cm keramisk filt, 3 cm perlit (jeg kjøpte overilt på meg masse i fjor da jeg tenkte å lage hele domen i perlit på en pilatesball, så jeg tenker at jeg like gjerne kan bruke det for litt ekstra isolering, siden filten er relativt tynn) og deretter avslutte med et par cm puss.

Jeg har også et meterhøyt Ø18 cm røykrør som jeg kommer til å bruke som skorstein. I kraftigste laget kanskje, men noen synes jo å foretrekke litt større diameter, så håper det blir bra. Skal støpe inn en sokkel til det som det hele står på.

Jeg ser i en tidligere tråd du skrev i at du kjøpte 20 kg leire til ovnen din og at det ble litt til overs, ble det til overs nok til å kunne få til et homebrewlag på 6 cm om jeg i stedet lager ovnen Ø75 cm tror du?

Hvordan er målene på inngangen din? Bredde, høyde, dybde?
 
N naaaf skrev:
Toppen, takk for informasjonen og bra bilder! Mange bra små detaljer som jeg snapper opp, vil spare meg for krøll og forhåpentligvis lede til en bedre ovn! Jeg lander på å lage en perlitbunn, omtrent så tykt som du gjorde. Så har jeg allerede kjøpt 3 cm tykke chamottesteiner som jeg vil bruke mellom perliten og pizzaene, dessverre ikke biscotti men det skal vel fungere uansett tenker jeg.

Jeg lette opp dette, det ser ut til å være ildfast kakkelovnsleire, det burde jo fungere tenker jeg til min homebrew -> [lenke]

Selve domen vil bestå av 6 cm homebrew, 2,5 cm keramisk filt, 3 cm perlit (jeg kjøpte overilt på meg masse i fjor da jeg tenkte å lage hele domen i perlit på en pilatesball, så jeg tenker at jeg like gjerne kan bruke det for litt ekstra isolasjon, ettersom filten er relativt tynn) og deretter avslutte med et par cm puss.

Jeg har også et meterhøyt Ø18cm røykrør som jeg vil bruke som skorstein. I kraftigste laget kanskje men noen ser ut til å foretrekke litt større diameter, så håper det blir bra. Skal støpe inn en sokkel til det hele står på.

Jeg ser i en tidligere tråd du har skrevet i at du kjøpte 20 kg leire til din ovn og at det ble litt over, ble det over nok til å kunne få til et homebrewlager på 6 cm om jeg i stedet lager ovnen Ø75cm tror du?

Hvordan er målene på din inngang? Bredde, høyde, dybde?
Mitt røykrør er Ø150 mm og det funker bra. Røret har jo ikke samme funksjon som en skorstein, i for eksempel en peis, som hjelper til å få trekk i bålet. Her handler det kun om å ikke få ut røyken i ansiktet på kokken. I det tilfellet tenker jeg heller for stort enn motsatt. 180 mm vil funke utmerket.

Har ingen erfaring med chamottestein. Du vil sikkert "lære deg" din ovn og finne temperaturer som funker for deg.

Jeg klarte å knekke muffen til røykrøret ikke mindre enn to ganger, så det gikk med litt mer homebrew enn planlagt. Ville gjettet at 20 kg rekker til en litt større kuppel enn min.
 
Akkurat. Åpningen er 48x21 cm. Altså ikke strengt halvsirkelformet, men som et segment. Lengden på tunnelen er 28 cm i bunnen (se bilde) og 32 cm på toppen.

Leste et sted at høyden på tunneltaket skal være 60% av kuppelhøyden. Det innebar at åpningen ville blitt unødvendig trang hvis jeg hadde laget den som en halvsirkel, så jeg utvidet den litt.

Husk å legge steinene i gulvet slik at ingen av dem ligger "på tvers". De steinene som uunngåelig havner på tvers (grønnmarkert på bildet) legger du noen millimeter lavere. Henger spaden seg fast når du skal skyve inn pizzaen blir det ingen hyggelig middag...
 
  • Skjematisk tegning av en ovn med halvsirkelformet åpning, viser målinger i rødt og markering av steiner i grått og grønt.
Sist redigert:
  • Liker
Panelmannen
  • Laddar…
gazzton gazzton skrev:
Akkurat. Åpningen er 48x21 cm. Altså ikke strengt halvsirkelformet, men som et segment. Lengden på tunnelen er 28 cm i bunnen (se bilde) og 32 cm i toppen.

Leste et sted at høyden på tunneltaket skal være 60% av kuppelhøyden. Det ville bety at åpningen hadde blitt unødvendig trang hvis jeg hadde laget den som en halvsirkel, så jeg utvidet den litt.

Tenk på å legge steinene i gulvet slik at ingen av dem havner "på tvers". De steinene som uunngåelig havner på tvers (grønnmerket på bildet) legger du noen millimeter lavere. Henger spaden fast når du skal skyve inn pizzaen blir det ingen hyggelig middag...
Topp, takk! Ja, jeg leste også at 60% omtrent var en bra høyde på tunnelen. Planlegger å utvide den litt da, det gjør det jo enklere å manøvrere også.

Bra med høydeforskjellen, enda en detalj som er utrolig kjedelig å innse når alt er på plass :).

Skal prøve å støpe perlitbunnen i helgen hvis det er tid. Får se om jeg får til et bra bilde!
 
  • Liker
gazzton
  • Laddar…
Det blev till att gjuta perlitbotten i helgen ändå! 10cm tjockt, 5:1 perlit:cement, ungefär. Den ligger och härdar nu på betongfundamentet (se bild) som vi gjöt, murade och putsade för ett par somrar sedan för att ha som grund för ett utekök. Pizzaugnen kommer att stå längst ut till höger.

Landade till slut i / ritade på en innerdiameter på 75cm. Totalt blir ugnen ungefär en meter i diameter då vi siktar på 12cm tjocka väggar.

Kommer försöka bli klar i sommar med bygget, men det blir till att jobba mellan varven med småbarn, semesterbestyr och livet i övrigt, så får se hur frekvent det uppdateras här :).
 
  • IMG_0671.JPG
  • Liker
gazzton
  • Laddar…
Förresten @gazzton, har du möjligen någon guide att peka på kring hur homebrew-bruket bäst bör blandas och hanteras? Eller bara några fler goda råd? :) Har alla komponenter nu och tänker försöka få den delen gjord inom ett par veckor.

Om du också har lite mer detaljer kring hur du gjorde med skorstenen och stos till den så vore det toppen!

Tack på förhand!
 
Sist redigert:
N naaaf skrev:
Förresten @gazzton, har du möjligen någon guide att peka på kring hur homebrew-bruket bäst bör blandas och hanteras? Eller bara några fler goda råd? :) Har alla komponenter nu och tänker försöka få det den delen gjord inom ett par veckor.

Tack på förhand.
Jag får leta lite i minnet nu, det är trots allt tre år sedan...

Jag blandade sand, cement, lerpulver och kalk enligt 3:1:1:1 per volym. Sedan mixade jag allt med lagom mycket vatten. Konsistensen skall vara relativt hård. Jag plockade sedan upp "mockor" med näven och placerade på sandformen, använd gärna diskhandskar. Först ett skift längst ner och jobbade mig därefter uppåt. När jag portionerat ut allt jämnade jag till så gott det gick med blöta handskar.

När gjutningen utfördes visade det sig att jag använt för snävt utrymme mellan rör och stos. Röret satt fast och jag fick helt enkelt knäcka loss det med stos och allt.

Jag gjöt sedan en separat stos med generösare utrymme till röret. Denna slipades till och formades efter bästa förmåga och "limmades" på plats med ny homebrew. Det blev bra men det bästa är nog att få till stosen ihop med kupolen i en och samma gjutning.
 
  • IMG_20230701_154339(1).jpg
  • IMG_20230711_150732(1).jpg
gazzton gazzton skrev:
Jag får leta lite i minnet nu, det är trots allt tre år sedan...

Jag blandade sand, cement, lerpulver och kalk enligt 3:1:1:1 per volym. Sedan mixade jag allt med lagom mycket vatten. Konsistensen skall vara relativt hård. Jag plockade sedan upp "mockor" med näven och placerade på sandformen, använd gärna diskhandskar. Först ett skift längst ner och jobbade mig därefter uppåt. När jag portionerat ut allt jämnade jag till så gott det gick med blöta handskar.

När gjutningen utfördes visade det sig att jag använt för snävt utrymme mellan rör och stos. Röret satt fast och jag fick helt enkelt knäcka loss det med stos och allt.

Jag gjöt sedan en separat stos med generösare utrymme till röret. Denna slipades till och formades efter bästa förmåga och "limmades" på plats med ny homebrew. Det blev bra men det bästa är nog att få till stosen ihop med kupolen i en och samma gjutning.
Förstår det :) Toppen, tack! En sista fråga, vilken grovlek använde du till sanden? Läser mig till att man bör undvika sandlådesand i homebrew, så... 0-4mm borde väl funka då?
 
Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.