Jeg skal konvertere fra elektrisk til vannbåren gulvvarme i en leilighet (95 kvm) på loftet. Jeg ønsker å støpe inn slangen med betong ca. 70mm. Spørsmålet er om det vil lekke ut varme gjennom ytterveggene ved at hele platen blir oppvarmet, og jeg antar at det ikke finnes noe som stopper varmen i ytterveggen (murbygg som har blitt isolert og har metallfasade i dag). I dagens nybygg har man isopor opp mot veggen. Vil 70mm være nok? Jeg drømmer om å ha et glattet betonggulv i leiligheten. Hvis dette ikke fungerer med tanke på varmetap, får jeg gå for sporad isopor og sløyfe deretter parkett. Kan man støpe innendørs med tanke på tørking/herdetid? Det ble mange spørsmål, men jeg ville være takknemlig om noen har synspunkter eller fakta om dette./Jonas

Spontant høres det tungt ut med 70mm.
Økes ikke gulvnivået veldig mye?
Er det ikke klamring av slange på eksisterende gulv og flytesparkling som er riktig metode for dette?

Skulle selv ønske å vite mer om beste metode for dette?

Hei igjen. Jeg fikk rådet av en rørlegger å flytsparkle, men da kan jeg ikke ha betong i "dagen". Ellers gikk jeg for 70 mm for man skal vel ikke ha slangen for nærme overflaten? Og uansett så ville jeg enten sparkle eller støpe, men da lurer jeg på om det forsvinner mye varme ut i veggen siden hele platen blir oppvarmet/Jonas

Ikke støp mot veggen da, men legg en bit med isolasjon mot veggen. Kan du støpe 70mm skal du selvfølgelig gjøre det, men tåler det eksisterende gulvet den vekten?

Hei, og takk for svar. Om jeg legger isopor mot veggen, er det nok?, med tanke på at den nåværende platen også blir oppvarmet og den går inn i veggen, så den kan jeg ikke gjøre noe med. Ellers vil jeg støpe så tynt som det bare går, men som sagt tidligere så ville jeg ha glattet betong i dagen. Ellers kjører jeg flytsparkel, men det blir både dyrere og da må jeg legge inn parkett. Hvor tynt kan man støpe om man kjører med 15 eller 16mm slange med tanke på vekten? Det har kanskje ikke kommet frem tidligere at det er betongdekke i dag. Takk for mer tilbakemelding i saken/ Jonas

Hvorvidt det holder eller ikke kan jeg ikke svare på. Men siden det ikke er noen ubetydelig vekt (handler vel om ca 16 ton betong ekstra) så ville jeg fått inn en konstruktør som kan regne på det. Jeg tror for øvrig at 50mm betong holder med tanke på varmespredningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.