Jeg har en carport som jeg skal bygge inn. Skal støpe en bunnplate, men det er to bærende stolper som holder oppe en limtrebjelke. Disse stolpene står der platen skal være, så jeg ser 3 alternativer men vet ikke hvilket som er best:
1. Fukttette stolpen og støp den inn
2. Sett kantelement rundt stolpen og støp rundt, altså ingen direkte kontakt mellom stolpe og betong
3. Sett opp stempling og bær av limtrebjelken. Kapp stolpene og støp plate og bygg så opp veggen.
1. Fukttette stolpen og støp den inn
2. Sett kantelement rundt stolpen og støp rundt, altså ingen direkte kontakt mellom stolpe og betong
3. Sett opp stempling og bær av limtrebjelken. Kapp stolpene og støp plate og bygg så opp veggen.
Spontant, uten å vite hva din tanke er, så er alternativ 3 best.
Derimot kan det, litt avhengig av hvordan det ser ut og hva din plan er, være mulig å støpe kun innvendig. Det vil si at du ikke trenger å bry deg om de bærende søylene i det hele tatt egentlig.
Men det er vanskelig for oss å vite uten noen info.
Derimot kan det, litt avhengig av hvordan det ser ut og hva din plan er, være mulig å støpe kun innvendig. Det vil si at du ikke trenger å bry deg om de bærende søylene i det hele tatt egentlig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Takk for svar,C C.Lundin skrev:Spontant, uten å vite hva din tanke er, så er alternativ 3 best.
Derimot så kan det, litt avhengig av hvordan det ser ut og hva din plan er, være mulig å støpe kun innvendig. Det vil si at du ikke trenger å bekymre deg om de bærende søylene i det hele tatt egentlig.
Denne carporten er festet til huset og deler "samme tak" som huset så jeg vil bygge den inn til boareal uten at det ser ut som en utbygging egentlig. Hvis jeg skulle støpe platen smalere, hva skulle veggene stå på da tenker dere? Søylene står jo i dag akkurat der jeg vil ha ytterveggen min.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det finnes ingen fordel med å blande sammen pilarenes fundamentering (plintar antar jeg) med platen. Vil du gjøre det må du støpe en kantforsterket plate. De eksisterende pilarne utgjør grunnen for ytterveggen.
Klikk her for å svare