Medlem
· Västragötaland
· 8 innlegg
Bakgrunn
Vi skal snart begynne å renovere et eldre hus med tømmerstamme fra begynnelsen av 1900-tallet, som i dag varmes av direktevirkende elektrisitet. Da vi planlegger å bosette oss permanent i huset føles ikke elektrisitet som et bærekraftig alternativ, vi planlegger derfor å installere bergvarmepumpe og et vannbåret oppvarmingssystem med gulvvarme i første etasje. Det gulv som ligger i dag er kaldt og trenger å rettes opp da det heller. Har som jeg ser det to alternativer..
Alternativ 1
Rive opp eksisterende gulv og rive ut eksisterende bjelkelag. Deretter legger vi en fuktsperre på bakken, og legger deretter opp et nytt gulv. Gulvvarmekassetter type http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1940 legges mellom de nye bjelkene.
Hvor mye isolasjon kreves og hvor mye luftrom trenger man mellom bakken og bjelkene?
Alternativ 2
Rive opp gulvet og bjelker og gjøre plass for en “moderne” plate inni den eksisterende grunn. Med singel, cellplast (30cm), og en betongplate (10cm) inkl. gulvvarme. Da vi ønsker samme gulvhøyde vil plate støpes mellom tømmerstammen (skilles med papp).
Her er et eksempel på denne løsningen http://ostragarden.blogspot.com/
Det ville være veldig interessant å få litt diskusjon rundt disse to alternativene.
Tenker først og fremst på de totale kostnadene, fuktproblematikken, varmeeffektiviteten og egne erfaringer!
Legger ved et bilde vi har tatt i eksisterende grunn..
Vi skal snart begynne å renovere et eldre hus med tømmerstamme fra begynnelsen av 1900-tallet, som i dag varmes av direktevirkende elektrisitet. Da vi planlegger å bosette oss permanent i huset føles ikke elektrisitet som et bærekraftig alternativ, vi planlegger derfor å installere bergvarmepumpe og et vannbåret oppvarmingssystem med gulvvarme i første etasje. Det gulv som ligger i dag er kaldt og trenger å rettes opp da det heller. Har som jeg ser det to alternativer..
Alternativ 1
Rive opp eksisterende gulv og rive ut eksisterende bjelkelag. Deretter legger vi en fuktsperre på bakken, og legger deretter opp et nytt gulv. Gulvvarmekassetter type http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1940 legges mellom de nye bjelkene.
Hvor mye isolasjon kreves og hvor mye luftrom trenger man mellom bakken og bjelkene?
Alternativ 2
Rive opp gulvet og bjelker og gjøre plass for en “moderne” plate inni den eksisterende grunn. Med singel, cellplast (30cm), og en betongplate (10cm) inkl. gulvvarme. Da vi ønsker samme gulvhøyde vil plate støpes mellom tømmerstammen (skilles med papp).
Her er et eksempel på denne løsningen http://ostragarden.blogspot.com/
Det ville være veldig interessant å få litt diskusjon rundt disse to alternativene.
Tenker først og fremst på de totale kostnadene, fuktproblematikken, varmeeffektiviteten og egne erfaringer!
Legger ved et bilde vi har tatt i eksisterende grunn..
Jeg holder på med omtrent det samme, jeg har revet ut gulvet og kommer trolig til å satse på å legge det igjen. Jeg graver bort jord og fjerner store steiner for å kunne få plass til avløp, deretter blir det pukk med plast oppå. Jeg er også interessert i om noen har noen tips eller lignende.
Sitter i huskjøpertankene og har samme problemet på det huset vi ser på. Hadde en takstmann der i dag, og hans råd var å støpe en ny plate i torpargrunnen for å eliminere fremtidige bekymringer. Heldigvis trenger vi bare å støpe 1/3 del, da resten er betonggrunn. Gjennomsnittskostnaden hos entreprenør ligger på ca. 3000 kr/m3. Er det noen som har mer info, så er jeg takknemlig.
Vi gjorde nettopp det på vårt første husprosjekt, et 1800-talls torp. Vi valgte å sette et nytt bjelkelag, fordi tømmerkonstruksjonen i ytterveggene var igjen, føltes det best å fortsette å ha ventilasjon under grunnen. Har ingen anelse om det spiller noen rolle, men siden tømmeret var veldig friskt og huset ellers ikke hadde noen skader, føltes det som en dårlig idé å ikke bygge en liknende grunn som den som har holdt huset friskt i over 100 år. Dessuten sparte vi pipen som sto på en steinkiste som det var enklere å bygge inn enn å på noen måte støpe rundt og der ingen fuktsperre ville være mulig å legge.
Bygningsvaktmester
· 3 512 innlegg
Jeg følger denne tråden med interesse fordi jeg selv etter hvert trenger å gjøre om gulvene i et gammelt hus.
Innen bygningsvern pleier man vel generelt å fraråde å støpe i gammelt hus fordi det kan føre til fuktproblemer. Samtidig har jeg fått inntrykket på dette forumet at de fleste oppussere gjerne vil støpe igjen grunnen. Begrunnelsen er ofte at man dermed vil unngå fuktproblemer! Dette synes jeg er veldig selvmotsigende! Siden støping er et relativt stort og uopprettelig inngrep lurer jeg på hvilke som er fordelene med å støpe og hvorfor det synes å være en ryggmargsrefleks hos de fleste oppussere at gamle grunnmurer skal støpes igjen.
Innen bygningsvern pleier man vel generelt å fraråde å støpe i gammelt hus fordi det kan føre til fuktproblemer. Samtidig har jeg fått inntrykket på dette forumet at de fleste oppussere gjerne vil støpe igjen grunnen. Begrunnelsen er ofte at man dermed vil unngå fuktproblemer! Dette synes jeg er veldig selvmotsigende! Siden støping er et relativt stort og uopprettelig inngrep lurer jeg på hvilke som er fordelene med å støpe og hvorfor det synes å være en ryggmargsrefleks hos de fleste oppussere at gamle grunnmurer skal støpes igjen.
Bygningsvaktmester
· 3 512 innlegg
PS til Jonaz: Gulvvarme og plankegulv anses nok ikke for å være den ideelle kombinasjonen. Treverket tørker og krymper og det blir store sprekker.
Klikk her for å svare