Jeg har noen ventilasjonskanaler som går opp fra kjelleren gjennom huset til loftet og skorsteinen. Skal fjerne dem nå i forbindelse med renovering og ordne ventilasjonen på en annen måte. Gulvet består helt av betong (2 dm) ned til kjelleren og tanken er å tette igjen hullene. Jeg tenkte å bruke en primer og deretter grovbetong med en sponplate trykket mot taket i kjelleren under herding, evt. noe formolje. Eventuelt tette platen i kantene. Er det noe mer jeg bør tenke på? Har ikke gjort så mye støping tidligere så føler meg litt usikker.

Tillegges kan at jeg ikke hadde tenkt å legge noe gulv der, derimot skal det stå et spiskammersskap på stedet for hullene.

Dubb i et par jern i siden så er det lungt.

Hvordan ble resultatet for TS?

Jeg er i gang med et lignende prosjekt. Fjernet to ventilasjonsrør samt en "beskyttelse?" for røkrøret fra pannen (hverken panna eller røkrøret er igjen).

Hva skal man bruke for å få veldig god holdfasthet i støpingen (foruten å "dubbe", som kan bli utfordrende i min situasjon fordi jeg allerede har funnet 5 kabelrør som er støpt inn mellom hullene for ventilasjonsrørene) og samtidig få rask herding? Kanskje er det vanskelig å få begge deler.

Tykkelsen på betongdekke er ca. 150 mm.

• Et gulv med delvis fjernet betong, viser flere hull fra ventilasjonsrør. En stige står i bakgrunnen, og diverse verktøy ligger rundt.
Thyselius Thyselius skrev:
Hvordan ble resultatet for TS?

Jeg er i gang med et lignende prosjekt. Fjernet to ventilasjonsrør samt en "beskyttelse?" for røykrøret fra pannen (hverken panne eller røykrør er igjen.)

Hva skal man bruke for å få meget god holdfasthet i støpingen (foruten å "duble", som kan bli vanskelig i min situasjon for jeg har allerede funnet 5 stk kabelrør som er innstøpt mellom hullene for ventilasjonsrørene.) og samtidig rask herding? Kanskje vanskelig å få begge to.

Tykkelsen på betongdekke er ca. 150mm.
Har nesten for meg at jeg brukte EPS/Cellbetong. Ble perfekt og var lett å jobbe med. Men har solgt huset for en tid tilbake så kan ikke vise noen bilder - alle renoveringene endte med separasjon til slutt :-(

S steffe79 skrev:
Har nesten for meg at jeg brukte EPS/Cellbetong. Ble perfekt og var lett å jobbe med. Har imidlertid solgt huset for en stund siden, så kan ikke vise noen bilder - alle renoveringene endte med separasjon til slutt :(
Jeg kjørte med Finbetong og støpte i to omganger, samt dubbet med armeringsjern. Må finne på en løsning med hensyn til ventilasjon siden det er ganske dårlig med det. Verre ble det da pannen forsvant.

Trist å høre, håper det er bedre nå

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.