Hei, Har fått laget et hull for trapp i gangen i taket opp til loftet og innredet det. Taket består av betongdekke. Trappen er nå montert, og jeg skal støpe igjen hullet der loftsstigen vår (luke med sammenleggbar stige) satt. Hullet er ca 50x110 cm. Siden hulltakingen er et inngrep i bærende konstruksjon har jeg gjort en byggemelding for dette. I vår K-tegning som byggesaksavdelingen krevde for dette inngrepet, skal hullet støpes igjen med grovbetong. Har nå anskaffet grovbetong og armeringsjern, men funderer nå på følgende:
1: Hvordan skal jeg gjøre i taket under der luken satt, kan jeg sette opp en plate med lekter under og støtte den opp? Kan jeg i så fall støpe litt om gangen for at det ikke skal bli så tungt?

2: Hvordan gjør man i taket for å få en fin overflate lik den som er rundt?

3: Hvor lang tid tar det for betongen å herde tilstrekkelig mye for at jeg skal kunne legge gulv over? Gulvet over betongdekket består av isoporskiver med gulvspon. Over dette legges et laminatgulv. Betongkassettene i dekket er ca 20 cm tykke.

Takknemlig for forslag og ideer om hvordan jeg skal gjøre.

Jeg ville skaffet en tykk plywoodplate og stagget opp den mot gulvet under med noen form for støtter. Det kan være på sin plass å skru noen lekter for å forsterke platen så den ikke bøyer seg. Bor inn armeringsjernene i det som du skal støpe fast i og kjør alt på en gang. Lei en betongvibrator for å få det helt homogent uten luftbobler. Er takene pusset i øvrige huset eller hvordan ser det ut? Regn med at det tar et par uker før det er uttørket nok til å bygges inn med isopor og annet. Fredrik

Ja, takene er pusset. Hvordan gjør man da for å kunne pusse den støpte overflaten, skal jeg legge noe nederst nærmest kryssfineret så å si?

Legg en tynn (ca 5-10mm skive) i bunnen av støpingen som du deretter tar bort etterpå, så har du plass til å få på pussen.

OK! Takk for svarene.

Tenk på å gjøre stagningen av formen stabil, dels veier betong, dels blir det ganske store krefter fra vibratoren. Om du setter 4 - 6 søyler, så koble dem sammen også i sidelengs så de ikke kan bøye seg når du vibrerer.

Forsøk også å tette støpeformen, det er en god del skittent vann i betong. For eksempel en latexfuge er lett å skjære bort senere om det trengs.

AXS
Og forvann overflaten!

Når det er et så lite hull, kan kanskje hurtigherdende betong være noe, dyrere men raskere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.