Sitter og forbarmer meg over prisene på ferdige betongplater, alt annet enn de stygge grå 30x30 flisene er for dyre og de vil jeg ikke ha. Jeg skulle gjerne hatt 50x50 glatte betongplater og har gått og vurdert om det ville vært økonomisk mulig å støpe dem selv.

Jeg har 32 kvadrat, kanskje mer, som jeg vil anlegge bak husets terrasse, og 9 kvadrat foran garasjen. Jeg har sikkert 50-70 kvm med til overs armering også som jeg kunne bruke.

Så det jeg trenger er en sementblander, mørtel og former. Jeg lurer også på hva slags betong det skal være, skal det være finbetong, og skal det blandes med grus?

Nå lurer jeg også på om det ville vært mulig å støpe det som en stor plate og dra spor i den så det ser ut som 50x50 plater? Det er vel sikkert mulig og sporene burde vel fungere som sprekkavlastning eller hva det heter, så at om de sprekker skjer det i sporet og synes ikke. Men er det verdt å gjøre selv i så fall eller skal man leie betongbil? Noen som har gjort lignende?

Vi har grus og deretter sand lagt ned på stedene hvor platene skal komme, har hørt det er ikke optimalt å støpe på sand, men kanskje man kan legge en matte under, eller gammel drivhusplast? Det siste hadde vi tenkt å legge under flisene for å forhindre at det begynner å vokse mellom fugene.

Jeg leser her at man burde ha formen kvar i flere dager, det er jo problematisk:
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/165819-gjuta-plattor-sjalv.html

Best ville det jo vært om man kunne støpe, løfte bort formen og la det tørke uten, deretter gjør man en til, så man kan serieprodusere i raskere tempo. Man kunne kanskje lage 8 stk i så fall så man kunne få gjort 8 plater per gang, om man lar det tørke 2 dager blir det en kvadrat om dagen verdt med produksjon.

Google på "mønstret betong".

Ser akkurat ut som hvilke plater som helst, men er støpt i ett stykke (betongplate) og deretter har man lagt mønster i betongen. Du kan få det i hvilke former og farger du vil.

Gjør man det riktig med forarbeid, armering, osv. får du en hagegang/garasjeinnkjørsel som aldri påvirkes av setninger, tele, ugress i fuger osv.

Vil man ikke gjøre det selv kan man naturligvis ansette et firma. Tror at de fleste firmaer som driver med betong kan hjelpe deg med dette. Her i byen har bl.a.. Skanska annonsert om at de utfører denne tjenesten. Ingen anelse om hva det koster, men det er sikkert dyrt... :(

Det høres imidlertid ut som at du er villig til å gjøre det selv? Se litt rundt på søkeresultatene. Du får sikkert en del inspirasjon og ideer. Det fikk jeg iaf. :)

Jeg har nok googlet og sjekket rundt i flere dager så jeg trodde jeg hadde kommet til det punktet hvor jeg hadde grunnleggende spørsmål å stille. Bildene man får når man googler mønstret betong er jo fine, men jeg vet ikke hvordan man får slike effekter uten dyrt utstyr eller profesjonell hjelp.

Om jeg skulle ha kjøpt betong hadde nok planen vært jeg gjør alt arbeidet selv, de bare kommer dit og heller det ut for meg.

Det jeg tror at jeg har lest er at det kanskje ikke blir dyrere å støpe en hel plate, sammenlignet med å kjøpe betongblander, bygge former og slite med dette i en måned. Det avhenger av hvordan produksjonsprosessen foregår, om det var mulig å støpe en plate og løfte bort formen ville man ha spart tid og materiale, må det tørke i formen i flere dager, da blir det mye mer komplisert.

Sist redigert:
Hvor kan man kjøpe sånnedær betongmønster?

Det kanskje er nok å leie?

Denne firmaet tilbyr f.eks. utleie av maler:
http://www.betonggolv.se/goer-det-sjaelv

Sjekk med et betongfirma i nærheten av deg om du kan få leie. Kjøper du betongen av dem kanskje det ikke er en umulighet?

• Liker
Trollskidan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.