Jeg går med tankene på å støpe fast gjengestenger i en betongplate (tenk stolpesko), som deretter kun vil bli belastet "ovenfra" (altså trykk "inn i" betongen), men jeg har vanskelig for å finne informasjon om hva som gjelder for denne typen belastning.

Mange stolpesko støper man jo inn som de er, men samtidig har noen stolpesko for eksempel en mindre plate sveiset nederst. Er dette noe som hjelper mot trykkraft også, eller er det først og fremst mot strekkraft?

Det jeg egentlig vil vite, er :) bør/kan jeg gjøre noe mer med stengene enn å bare støpe dem inn som de er (typ sveise på en plate nederst, sette en mutter/firkantbrikke mot betongen), eller vil typ mutteren dra av gjengene før betongen går i stykker?

Støper man en sokkel som noe skal stå på så dimensjonerer man selvsagt sokkelen etter hva den skal bære. Da spiller det ingen rolle hvordan lasten hviler på sokkelen så lenge gjengestang/stenger også er dimensjonert for å bære lasten.

Skulle lasten være så stor at stangen skjærer ned i sokkelen og sprekker den eller noe sånt, så er jo sokkelen feildimensjonert/feilkonstrurert.

Fra byggstål siden så gjør man alltid understøping for å ikke legge trykket på gjengestenger samt stillmuttere, så jeg ville ikke ha latt det stå bare på stenger om det ikke finnes noe som tar opp trykket under gjengestangen.

Er det en boltgruppe på 2 eller fler så sveiset vi alltid sammen det til en "korg" med riktig hullavstand så sveiser du en plate under så vil du være trygg ifølge meg.

Så hva som gir seg først avhenger av valg av gjengestang og innstøpingsdybde og betongkvalitet.

• Liker
SchaktTeknik
  • Laddar…
Betong tåler trykk svært godt, så gjengestangen vil bøye seg før betongen, bare du har nok betong og armering under.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.