15.420 lest ·
18 svar
15k lest
18 svar
Støpe fundament til flaggstang
Side 1 av 2
Hei!
Jeg har aldri støpt eller arbeidet med sement/betong før. Nå har jeg kjøpt en flaggstang på 12 meter i glassfiber som skal festes i et betongfundament.
Vi har gravd et hull på 120 centimeters dybde og diameteren på fundamentet skal være 35 centimeter.
Jeg fant ikke noe støperør i riktig dimensjon til en fornuftig pris, så jeg skal bygge en støpeform av tre.
Er det noe jeg bør tenke på i utformingen av treformen?
Neste steg, når jeg skal blande sement og støpe har jeg fått tips om å kjøpe sementsekker og deretter blande sement + vann + grus/grus-sand. Hvordan stiller dere dere til dette? Hvilken blanding er optimal?
Er det bedre med en løs blanding eller en fast blanding?
Det er tilgang til sementblander, noe jeg tror letter arbeidet.
Deretter antar jeg at jeg kan helle opp sementblandingen ned i støpeformen. Deretter stoppe i rette armeringsjern ned i massen og så sette inn flaggstang-festet øverst. Jeg antar også at jeg trenger å feste det festet i en planke slik at det kan justeres i høyden for å få det vannrett.
Er det noe jeg har misforstått helt? Kom gjerne med deres tanker.
Mvh
Jeg har aldri støpt eller arbeidet med sement/betong før. Nå har jeg kjøpt en flaggstang på 12 meter i glassfiber som skal festes i et betongfundament.
Vi har gravd et hull på 120 centimeters dybde og diameteren på fundamentet skal være 35 centimeter.
Jeg fant ikke noe støperør i riktig dimensjon til en fornuftig pris, så jeg skal bygge en støpeform av tre.
Er det noe jeg bør tenke på i utformingen av treformen?
Neste steg, når jeg skal blande sement og støpe har jeg fått tips om å kjøpe sementsekker og deretter blande sement + vann + grus/grus-sand. Hvordan stiller dere dere til dette? Hvilken blanding er optimal?
Det er tilgang til sementblander, noe jeg tror letter arbeidet.
Deretter antar jeg at jeg kan helle opp sementblandingen ned i støpeformen. Deretter stoppe i rette armeringsjern ned i massen og så sette inn flaggstang-festet øverst. Jeg antar også at jeg trenger å feste det festet i en planke slik at det kan justeres i høyden for å få det vannrett.
Mvh
https://bolist.se/guide/flaggstang/S Sanderson_2 skrev:Hei!
Jeg har aldri støpt eller arbeidet med sement/betong før. Nå har jeg kjøpt en flaggstang på 12 meter i glassfiber som skal settes fast i et betongfundament.
Vi har gravd et hull på 120 centimeters dyp, og diameteren på fundamentet skal være 35 centimeter.
Jeg fant ikke noe støperør i riktig dimensjon til en rimelig pris, så jeg skal bygge en støpeform av tre.
Er det noe jeg bør tenke på i utformingen av tre-formen?
Neste steg, når jeg skal blande sement og støpe har jeg fått tips om å kjøpe sekker med sement og deretter blande sement + vann + grus/grus-sand. Hvordan stiller dere dere til dette? Hvilken blanding er optimal?
Det finnes tilgang til sementblander, noe jeg tror letter arbeidet.
Deretter antar jeg at jeg kan helle sementblandingen ned i støpeformen. Deretter stikke inn rette armeringsjern ned i massen, og så stikke inn flaggstangs-festet øverst. Jeg antar også at jeg trenger å feste det festet i en planke slik at det kan justeres i høyden for å få det vannrett.
Mvh
Visst kan man kjøpe cementssekker samt sand og grus separat, og det lønner seg spesielt om man skal blande veldig mye betong.
I ditt tilfelle handler det om ca 115 liter betong, hvilket blir ca 9 sekker grovbetong. Du får en betydelig bedre blanding om du kjøper ferdig grovbetong på sekk. Det er så jeg hadde gjort om jeg var deg. Bland i henhold til oppskriften på sekken eller tilsett vann til du får en riktig treg grøtlignende konsistens. Betongen blir sterkere med mindre vann (den må dog også kunne fylle ut bra, så ikke for tykk heller).
I ditt tilfelle handler det om ca 115 liter betong, hvilket blir ca 9 sekker grovbetong. Du får en betydelig bedre blanding om du kjøper ferdig grovbetong på sekk. Det er så jeg hadde gjort om jeg var deg. Bland i henhold til oppskriften på sekken eller tilsett vann til du får en riktig treg grøtlignende konsistens. Betongen blir sterkere med mindre vann (den må dog også kunne fylle ut bra, så ikke for tykk heller).
Takk for forklaringer!V vectrex skrev:Visst kan man kjøpe cementssekker samt sand og grus separat og det lønner seg spesielt om man skal blande veldig mye betong.
I ditt tilfelle handler det om ca 115 liter betong hvilket blir ca 9 sekker grovbetong. Du får en betydelig bedre blanding om du kjøper ferdig grovbetong på sekk. Det er så jeg hadde gjort om jeg var deg. Bland ifølge oppskriften på sekken eller tilsett vann til du får en rett treg grøtlignende konsistens. Betongen blir sterkere med mindre vann (den må dog også kunne fylle ut bra så ikke for tykk heller).
Er det forskjell på kvalitet når det gjelder betong? Er alle disse 3 typene tilstrekkelige?
https://www.jemfix.se/grovbetong-c-3240-20kg/4172/9016315/
https://www.byggmax.se/ekonomibetong-p0106
https://www.byggmax.se/grovbetong-k40-p0103
Et spørsmål til. Når jeg setter ned støpeformen i bakken. Skal jeg da fylle opp med fyllmasser rundt formen først før jeg støper, så den står stødig?
Jeg helte bare ned betongen i hullet til vår 12m for 13 år siden, og den er rak ennå. Ingen forskalinger eller noe.
Forstår, jeg lykkes med en smal spade, så hadde jeg iofs flaksen å nå fjell etter en drøy meter og boret ned litt armeringsjern med kjemanker i fjellet. Rundt 12 sekker tror jeg det gikk. Glem ikke det viktige med å risse inn dato for støpingen før du skyfler over betongen. Kjøpte faktisk en 2-trinns større slagbor for dette prosjektet og blandet i en sånn der bøtte som hester pleier å få vann i på typ 60 liter, jaja kalles vel murbøtte men brukes mest som hestevanning her omkring.
Ja, alle de typene er mer enn tilstrekkelige. Den første (jemofix) og siste har litt høyere VCT-tall og derfor en noe bedre fasthet enn den som byggmax kaller økonomibetong. Alle duger dog fullgodt til det du skal gjøre.S Sanderson_2 skrev:
Tenk på at betong er tungt og det blir et skikkelig trykk på formen når du fyller den med betong, så bygg formen din veldig stabilt hvis du skal bygge selv. Alternativt så motfyller du rundt formen, men da blir det jo ganske vanskelig å få bort.
Nja, et lavere vct gir generelt høyere styrke og ikke motsatt.V vectrex skrev:Ja, alle de sortene er mer enn tilstrekkelige. Den første (jemofix) og siste har litt høyere VCT-tall og derfor en noe bedre styrke enn den som byggmax kaller økonomibetong. Alle duger dog fullt ut til det du skal gjøre.
Tenk på at betong er tungt og det blir et skikkelig trykk på formen når du fyller den med betong så bygg formen din veldig stabil hvis du skal bygge selv. Alternativt så motfyller du rundt formen men da blir den jo ganske vanskelig å få bort.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattencementtalet
Medlem
· Stockholm
· 4 630 innlegg
Bunnen i gropen som du støper mot må være helt plan.
Det som kan skje hvis man bare graver en grop er at den blir rund i bunnen, da blir det som en uniball/hofteledd, dvs veldig stor risiko for bevegelighet, og det vil man jo unngå.
Det som kan skje hvis man bare graver en grop er at den blir rund i bunnen, da blir det som en uniball/hofteledd, dvs veldig stor risiko for bevegelighet, og det vil man jo unngå.
Fastere blanding gir sterkere betong. Husk at betongen må jobbes ned i formen slik at all luft forsvinner. Helst med en betongvibrator, men det fungerer også å legge i noen dm av gangen og jobbe den ned med et kosteskaft og banke med en hammer på utsiden av formen.S Sanderson_2 skrev:
Sørg for å lage en oppheng for festet før du begynner å fylle i betongen, så du slipper å stå og prøve å få det i balanse på slutten.S Sanderson_2 skrev:
Da blir det vanskelig å få bort formen og å banke på den under støpingen. Husk å gjøre formen stabil, så den ikke sprekker opp når du fyller den med noen hundre kilo betong.S Sanderson_2 skrev:
Takk for gode tips!useless skrev:
Fastare blanding gir sterkere betong. Tenk på at betongen må jobbes ned i formen så all luft forsvinner. Helst med en betongvibrator, men det funker også å legge i noen dm av gangen og jobbe den ned med et kosteskaft og banke med en hammer på utsiden av formen.
Sørg for å lage en opphengning for festet før du begynner å fylle i betongen, så du slipper å stå og prøve å veie det inn på slutten.
Da blir det vanskelig å få av formen og å banke på den under støpingen. Tenk på å gjøre formen stabil så den ikke sprekker opp når du fyller den med noen hundre kilo betong.
Jeg håper at min fremtidige støpeforms-skapelse blir tilstrekkelig stabil.
Er det å foretrekke om jeg kler innsiden av formen med noe før jeg heller i sementen? Så det blir lettere å fjerne formen etterpå.
Legg opp et bilde her først så får du hjelp, det er ganske lett å se om den holder eller ikke. (Noe den nesten alltid gjør, former blir ofte overdimmensjonert. Noe som riktignok er bedre enn motsatt).S Sanderson_2 skrev:
Dersom det er treverk du ikke har tenkt å gjenbruke kan du smøre inn med f.eks. matolje. Ellers er det ikke spesielt vanskelig å rive uansett om du eier en kubein.