5.109 lest ·
16 svar
5k lest
16 svar
Støpe flaggstang - forbruk betong
Side 1 av 2
Renoveringsnybegynner
· 75 innlegg
Skal støpe fundament til en 12m flaggstang. Så hullet er 40 cm bredt og 120 cm dypt.
Men hvor mye betong kommer til å gå med? Ifølge en kalkulator på nettet er det en sylinder på cirka 600 liter og en pose med ekspanderbetong på byggmax gir 13 liter. Trenger jeg virkelig 600 liter betong?!
Men hvor mye betong kommer til å gå med? Ifølge en kalkulator på nettet er det en sylinder på cirka 600 liter og en pose med ekspanderbetong på byggmax gir 13 liter. Trenger jeg virkelig 600 liter betong?!
Renoveringsnybegynner
· 75 innlegg
Hvorfor skal du ha ekspanderbetong. Er ikke vanlig grovbetong bedre?
Hvordan skulle vanlig grovbetong være bedre mener du @Daniel 109? Jeg tenker at grovbetong er billigere men neppe bedre.D Daniel 109 skrev:
'Procentning' ved støping er jo en tradisjonell metode og har man rene steiner å legge i eller for den del betongskrot burde det gå bra i et sånt fundamentG gusvo085 skrev:
Akkurat et fundament til en flaggstang er kanskje ikke rakettforskning akkurat, men generelt sett bør man øke mengden sement hvis man blander inn andre ting i sekkene med grovbetong.G gusvo085 skrev:
Større steiner øker ikke behovet for sement merkbart.
Renoveringsnybegynner
· 75 innlegg
Og selv om plenen er ganske liten, trenger jeg å vanne den nå et par dager fremover?