18.174 lest ·
4 svar
18k lest
4 svar
Støpe fast stolpe stabilt. Hvordan gå frem?
Håper først dette er riktig sted, hvis ikke annet håper jeg på overbærenhet, eller at noen mod flytter tråden!
Holder på å ordne litt ute på sommerhytta.
Skal sette opp en "løpestreng" i hagen til vår hund.
Dette krever at 2 stolper, på ca 2-2,5m settes opp i hver ende.
Disse stolpene må støpes fast. Og de må sitte ordentlig.
Det er ikke snakk om noen grizzlybjørn som skal festes, så jeg bekymrer meg ikke for at stolpen skal rives opp direkte ;P
Men derimot er risikoen overhengende for at stolpen vil begynne å "glippe" etter en tid på grunn av belastningen. Altså at den vil gynge sidelengs mer og mer.
Hvordan skal man støpe fundamentet til denne, for best stabilitet på sikt?
Vil unngå at det begynner å gi etter og bli slarkete allerede første året.
Skal man grave et hull og støpe direkte og kaste i armering, skal man kjøpe ferdigstøpte pilarer etc...
Hvor stort og dypt trengs?
Håper på svar!
/Tobbe
Holder på å ordne litt ute på sommerhytta.
Skal sette opp en "løpestreng" i hagen til vår hund.
Dette krever at 2 stolper, på ca 2-2,5m settes opp i hver ende.
Disse stolpene må støpes fast. Og de må sitte ordentlig.
Det er ikke snakk om noen grizzlybjørn som skal festes, så jeg bekymrer meg ikke for at stolpen skal rives opp direkte ;P
Men derimot er risikoen overhengende for at stolpen vil begynne å "glippe" etter en tid på grunn av belastningen. Altså at den vil gynge sidelengs mer og mer.
Hvordan skal man støpe fundamentet til denne, for best stabilitet på sikt?
Vil unngå at det begynner å gi etter og bli slarkete allerede første året.
Skal man grave et hull og støpe direkte og kaste i armering, skal man kjøpe ferdigstøpte pilarer etc...
Hvor stort og dypt trengs?
Håper på svar!
/Tobbe
Hei
En 300:- jordbor fra jula.se så lager du en tre- eller firebent sokkel vet du.
http://www.geocities.com/skurupsborren/plintgjutning.html
Når det gjelder armering, pleier jeg å kappe til litt lengre enn hullet og deretter spikre den ned i jorden i bunnen av hullet slik at den står sentrert av seg selv.
Med en firebent sokkel i henhold til bildet er det bra å sveise/ evt. binde sammen de fire jernene i toppen ordentlig før støping. Eventuelt et femte ben rett ned i sokkelen som du støper inn et galvanisert vannrør i rett lengde som blir din stolpe.
En 300:- jordbor fra jula.se så lager du en tre- eller firebent sokkel vet du.
http://www.geocities.com/skurupsborren/plintgjutning.html
Når det gjelder armering, pleier jeg å kappe til litt lengre enn hullet og deretter spikre den ned i jorden i bunnen av hullet slik at den står sentrert av seg selv.
Med en firebent sokkel i henhold til bildet er det bra å sveise/ evt. binde sammen de fire jernene i toppen ordentlig før støping. Eventuelt et femte ben rett ned i sokkelen som du støper inn et galvanisert vannrør i rett lengde som blir din stolpe.
Interessant metode!ppalm skrev:
Men det de skriver i kommentaren stemmer dårlig:
"Gjennom at betongen overalt hviler mot jord som ikke er etterfylt eller
rørt påvirkes ikke plinten av tele."
Dette er ikke sant. Muligens kan man tenke seg at de fire bena holder plinten
bedre enn tradisjonelle plinter ved telebevegelser?
selv ville jeg slått ned et 1200mm rør i hver ende og tredd på en stolpe oppå.
Sitter som fjell, rør beveger seg sjelden, ser pent ut m.m.
Denne metoden brukes når man skal montere gjerder bl.a.
Skulle grunnen kun bestå av sand ned til en meters dyp, ville selvfølgelig ikke denne metoden være av interesse.
Mvh
Sitter som fjell, rør beveger seg sjelden, ser pent ut m.m.
Denne metoden brukes når man skal montere gjerder bl.a.
Skulle grunnen kun bestå av sand ned til en meters dyp, ville selvfølgelig ikke denne metoden være av interesse.
Mvh
Klikk her for å svare