I
Hei,

Jeg er i ferd med å bytte ut friskluftsventilene i kjelleren mot Fresh med filtermuligheter. De som sitter der i dag er store åpne tallerkenmodeller som er ca 20x20 cm.

Åpning i vegg for friskluftsventil med målebånd, viser murveggens struktur og størrelse på monteringsområdet, omkranset av en hvit ring.

De nye jeg tenkte sette der ser slik ut:

Ventilpakke med kondensbeskyttelse, standardfilter og justerbart luftinntak, modell TL C for innendørs bruk. Passer til ulike innvendige mål. Artikkelnummer: 249837.

Stussen er cirka 11x11 cm, så jeg trenger å fjerne det som sitter der og legge på mørtel (C-mørtel). Dette har jeg ikke gjort før, så mitt spørsmål er hvordan dette gjøres. Støper man fast stussen, altså blander mørtel som er tykk nok til å forme, og deretter presser stussen der man vil ha den? Eller bygger man opp med mørtel, lar det herde helt i noen uker og borer hull for å feste stussen? Hvordan sørger man for at mørtelen får en god og holdbar oppbygging slik at den ikke går i stykker når man borer i den? Man vil heller ikke få dit for mye mørtel bak, det hadde jo vært en fordel om man kan fjerne tingene etter et år og støvsuge i gangen.

Min tanke er altså å bare pynte opp i gangen, jevne ut, sette inn insektnett og deretter montere en ny innerdel med filter.

Jeg hadde gjort som alternativ 1, altså blandet litt tykkere mørtel som jeg deretter hadde trykket fast innerdelen i. Alternativ 2 virker knotete og mer støvete og vanskelig å få innerdelen til å sitte fast.

Når jeg har byttet ventiler i kjelleren har jeg kjøpt både ute- og innedel med plastrør imellom og deretter brukt fugeskum.

I
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jeg ville gjort i henhold til alternativ 1, altså blandet litt tykkere mørtel som jeg deretter hadde presset fast innerdelen i. Alternativ 2 virker mer knotete og støvete og vanskelig å få innerdelen til å sitte fast.

Når jeg har byttet ventiler i kjelleren har jeg kjøpt både ute- og innedel med plastrør imellom og deretter brukt fugeskum.
Ja, alternativ 1 høres best ut.

Jo, jeg vet, vanligvis setter man plastrør, men her tenker jeg at det holder å jevne ut, dels ved å hogge bort litt rester men også ved å jevne ut med mørtel. Å sette rør krever i dette tilfellet at jeg flytter ned gitteret på utsiden for å få riktig helling, det blir rett og slett mye mer arbeid for veldig liten nytte.

I
Okei, hogg bort gamle innerdelen, hogg bort unødvendig bruk i gangen, rakk å hogge litt vel mye så det ble til å lage litt på utsiden også!

Klippet til og limte på insektnettet (alum) med MS Polymer.

Begynte å bygge opp for innerdelen men det var virkelig ikke lett uten noen form for skjelett, man trengte ganske tykt og man må jobbe med hendene for å bygge det opp tilstrekkelig på innsiden. Øverste del gikk ikke å legge nå siden nedre delen trenger å herde litt mer, kanskje går det å legge på i morgen.

Rund ventilasjonsåpning i vegg med ujevn kant, delvis fylt med murbruk. Plastfolie og tape dekker veggene rundt. Vegg og tak malt i lys farge. En rektangulær åpning i en vegg, delvis fylt med mørtel, og med et montert insektsnett i aluminiumsramme inne i åpningen. Ventilåpning i vegg med betongfylling rundt, forberedt for innerdel montering, med maskeringsteip langs kantene. En ventilasjonsåpning i vegg, delvis fylt og omgitt av nytt mørtellag, under oppussing. Røret er justert med et vater. Hul i vegg for ventilasjon, omgitt av mørk sement, med rør i midten. Maskeringstape og plastfolie dekker områdene rundt hullet. Ventilåpning med insektsnett, omgitt av murpuss. Justert med vater for jevn montering. Klar for videre arbeid med feste og tetting. Nærbilde av ujevn murvegg med et rektangulært hull, brukt til ventilasjonsarbeid, viser tekstur i detalj. En ventilasjonsåpning i vegg, delvis fylt og omgitt av nytt mørtellag, under oppussing. Røret er justert med et vater.

Justerte inn røret med vater så det er rett i samtlige retninger.

I dette tilfellet trenger stussen stikke ut en anelse for at innerdelen skal kunne kneppes på, i verste fall antar jeg at man også kan skru den på. Dog.

Skal på og vanne det litt i morgen så det ikke sprekker.

Har 5 like ventiler til å gjøre, er ikke så sikker på at jeg vil gjøre likt der og om jeg gjør så vil jeg sannsynligvis bygge noen form for struktur til bruket som holder innerdelen. Det føltes ikke som om det er slik proffene gjør, sannsynligvis er det fugeskum de fleste bruker.

• Liker
olaf2
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.