Hei!
Etter mye svette, tårer og en krakeleret rygg har jeg laget en døråpning/hull i en steinmur som gikk under huset for å forene matkjeller med kjeller. Leide verktøy hos Cramo steinkapp og bormaskin - de burde også leie ut en bra kiropraktor;).

Kantene i døråpningen er uregelmessige på grunn av steinene. Min tanke var å støpe døråpningen i en form med litt armering her og der for å gjøre den mer stabil.

Kan jeg gjøre det på denne måten? Er det noe jeg trenger å tenke på?

Ja, det er nok ikke feil. Er veggen bærende? Hva består den egentlig av?

Takk Locke
Kjellerveggen består av store steinblokker på den ene siden og en slags puss 3-7 cm på den andre siden. Huset er fra 1930, og kjelleren består av uoppvarmet matkjeller, trad kjeller og krypkjeller.

Jeg har fjernet veggen hele veien opp mot bjelkelaget og trenger å ordne en bærebjelke for å klare jordtrykket. Det virker komplisert å regne ut det, men burde man ikke kunne støpe en bjelke selv for deretter å støpe den inn i veggene?

Det finnes ferdige slike bjelker å kjøpe, men i ditt tilfelle ville jeg nok ha støpt hele døråpningen i ett stykke delt opp i to støpeetapper. Sidestykkene først og overdelen senere. Det er sikkert mulig å gjøre alt i samme etappe hvis du er litt kreativ med forskalingen.

Jeg synes ikke at man trenger å regne på det der - det blir nok veldig vanskelig siden man ikke kjenner til lastene. Å overdimensjonere blir nok din melodi.

Stemmer - overdimensjonering er alltid svaret.
Jeg tenkte meg nok å støpe "bjelken" først og trykke/holde den opp med jekk for deretter å støpe veggene opp mot den!
Virker det som en god løsning?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.