Jeg har fått en liten idé når det gjelder vår uteplass. Tenkte legge stein i rundt format, typ 4 meter i diameter. Midt i steinleggingen tenkte jeg støpe et rundt bord i diameteren 1500 mm. Rundt bordet vil jeg støpe 6 stykker krakker i en passende diameter for å sitte på, typ 300 mm.

Har ikke helt bestemt tykkelsen på platen ennå, men jo tykkere jo penere synes jeg det blir.

Er det noen som har laget et eget rundt bord?

Min tanke er å kjøpe et støperør med diameteren 500mm og deretter sette den på et fundament ned i jorden og på støperøret deretter sette den runde formen.

- Er det noen som har noen tips på hva man kan bruke som rund form med diameteren 1500mm til platen?

- Egentlig spiller det ingen rolle hvor tungt bordet blir, men jo mindre betong desto billigere blir jo bordet. Bør jeg støpe inn isopor?

- Tips på runde støperør 500mm. Fant noen priser på nettet, og da ville det koste 695 kr/stykke. Det får man jo nesten et bord for i butikken.

- For øvrig noen som har litt tips og ideer på hva man kunne bruke for materialer så bordet ikke blir så himla dyrt. Litt av poenget er jo selvfølgelig at det skal bli billigere enn å kjøpe det i butikken, selv om det største gleden er at man har gjort det selv.

Tenkte støpe i finbetong, med armering selvfølgelig som binder sammen foten med selve platen. Siden det kommer til å bli så tungt, må jeg nok støpe det på plass og ikke opp-ned som man vanligvis gjør.

Skulle gjerne ønske en speilblank overflate på platen så min tanke var å legge en plate i hardplast som "lokk" på formen når betongen ligger på plass. Kan det fungere tro?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.