Medlem
· Västra Götaland
· 3 innlegg
Hei, jeg skal bygge et basseng innendørs, har fjernet bjelkelaget og skal bruke rommet under som bassengrom, problemet er at badedybden/vannvolumet blir for stort, derfor tenker jeg å bygge en "opp-ned-boks". Jeg planlegger å mure opp vegger og så støpe bassengbunnen oppå veggene, det blir også 2 mellomvegger. Jeg regner med at belastningen blir bassengvolumet 22m3 på 15 m2 flate, og med de 2 mellomveggene blir belastningen 22/3=7 tonn på 5m2. Spørsmålet er således hvor tykk bassengbunnen (tenk tak) skal jeg støpe? Jeg er veldig takknemlig for et gjennomtenkt svar/ Klas
Bygg opp veggene først og så fyller du med knust stein i bunnen til ca 20 cm under det som skal bli bunnen på bassenget,. pakk det sammen. Så legg en fiberduk på knust stein og støp ca 15 cm med en armeringsmatte, 8 mm er tilstrekkelig. Da har du en stabil plate for bassenget og ingen fritt hengende del. Det går også å legge isolasjon under betongen, ikke dumt med tanke på varmen. Hva tenker du ha som omramming, lianer eller fliser?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 innlegg
Takk for svar, tenkte nok ha det tomt under og ha åpninger så jeg kan bruke som lager, er ikke så bra på betong men tenker 15cm tykt på en overflate som er 3,2x1,4 føles litt overkill, rett meg gjerne for jeg lærer?
Svar nei, fritt hengende dekker er i vanlige utleiehus 15 - 20 cm med dobbel armering 12 mm og i ruter om 200 mmK Klas Pettersson skrev:
For så å som du vil ha et lager under, så minst 20 cm dekker med armering i eller 15 cm med en søyle i midten.
Så må det være murer som er godt fundamentert for å holde det oppe. Men den biten går jeg ikke inn på. Siden du spør og ikke vet, så får du svar ut fra det. Tror nok du skal ta kontakt med noen som kan regne riktig på det. Å støpe dekker er ikke noe man gjør på en slump.
Klikk her for å svare
