Vi planlegger å støpe en plate på marken for tre hangarfag. Platen er 35x9 meter, og vi har gjort den første gravingen, og nå er nivåforskjellen fra den ene til den andre kortsiden 10 cm. Vi har beregnet at det blir 0,16° helling. Vi ønsker av praktiske årsaker ikke å grave bort slik at hele overflaten er i perfekt nivå. Er det noe problem med støpingen, altså at betongen begynner å flyte mot det lavere nivået? Vi tror ikke det selv, men vi vil selvfølgelig være sikre før vi begynner.
 
M
Jeg tror ikke det, men nevne situasjonen for betongfirmaet når dere bestiller så kan de velge en litt stabbigere blanding hvis de mener det trengs. Men - ville ikke tro at det er et reelt problem.
 
Fylle opp der det er lavt kanskje?

Dumt å støpe skjevt allerede fra starten....
 
Det er ikke noe problem å støpe der.
 
Har dere noen gang sett vann renne til den dype enden av et fylt basseng? Nei, og betong vil heller ikke oppheve tyngdeloven ..... Bare pass på at formen holder så.....

....men virker det ikke dyrere å fylle opp med betong enn med grus?
 
  • Liker
Stoffe-q og 1 annen
  • Laddar…
M
Jeg oppfattet det som at den støpte platen skulle støpes med helning
 
10cm på 35m ville innebære ca 0,3% helling som ikke innebærer noe problem. Har vært med og støpt lastekai med 1% helling. Problemet du får er å støpe et jevnt gulv, ville anbefale at du graver ut og støper plant. Vil du absolutt ikke det så er tipset å leie en rotasjonslaser som kan stilles inn med helling.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.