Hei!
Jeg har et lite dilemma med et falleferdig båthus som trenger litt kjærlighet.
Den en gang støttende steinkisten med påler har mistet rammen rundt kisten, og steinene har begynt å falle ut. For øyeblikket holdes båthusets side mot innsjøen oppe med 3 gamle påler. Planen var å påle på nytt rundt kisten, men det viser seg at berggrunnen kommer ganske raskt.
Mitt spørsmål er da om det ville være mulig å reparere fundamentet og støpe på den gamle steinkisten i stedet? Det sies også å være en billigere løsning.
Jeg har et lite dilemma med et falleferdig båthus som trenger litt kjærlighet.
Den en gang støttende steinkisten med påler har mistet rammen rundt kisten, og steinene har begynt å falle ut. For øyeblikket holdes båthusets side mot innsjøen oppe med 3 gamle påler. Planen var å påle på nytt rundt kisten, men det viser seg at berggrunnen kommer ganske raskt.
Mitt spørsmål er da om det ville være mulig å reparere fundamentet og støpe på den gamle steinkisten i stedet? Det sies også å være en billigere løsning.
Enklest er vel å bygge nye steinkister? Blir nok dessuten både penest og billigst.
Ellers, hvis det er nært til fjell så går det jo an å grave ut, sette form og støpe en mur eller søyler direkte på fjellet. Hvis undervannsstøping skal bli bra trenger det imidlertid å være mulig å komme til med en betongpumpe.
Et tredje alternativ som jeg har brukt et par ganger på kaier er å ta med en brønnborer som borer hull en halvmeter ned i fjellet og setter i foringsrør. Rørene har så blitt fylt med betong, og deretter er det støpt en mur oppå rørene. Eller sveiset fester for trebjelker den gang det skulle bli en trekai.
Ellers, hvis det er nært til fjell så går det jo an å grave ut, sette form og støpe en mur eller søyler direkte på fjellet. Hvis undervannsstøping skal bli bra trenger det imidlertid å være mulig å komme til med en betongpumpe.
Et tredje alternativ som jeg har brukt et par ganger på kaier er å ta med en brønnborer som borer hull en halvmeter ned i fjellet og setter i foringsrør. Rørene har så blitt fylt med betong, og deretter er det støpt en mur oppå rørene. Eller sveiset fester for trebjelker den gang det skulle bli en trekai.
2:a på den
Det er ikke sikkert at du får bygge et nytt båthus for myndighetene.
Mitt tips er å finne ut av det først og fikse alle tillatelser før "eldning". Ellers risikerer du å være helt uten båthus...
Jeg ville ha renovert det gamle båthuset med ny steinkiste i gammel modell, da trenger du neppe bekymre deg de neste 50årene...
Mitt tips er å finne ut av det først og fikse alle tillatelser før "eldning". Ellers risikerer du å være helt uten båthus...
Jeg ville ha renovert det gamle båthuset med ny steinkiste i gammel modell, da trenger du neppe bekymre deg de neste 50årene...
Er det ikke i stedet nesten helt sikkert at man ikke får tillatelse til nytt strandnært båthus på ny plass?H HSP skrev:2:a på den
Mitt tips er å finne ut av det først og få ordnet alle tillatelser før "brenning". Ellers risikerer du å være helt uten båthus...
Jeg ville ha renovert det gamle båthuset med ny steinkiste i gammel modell, da trenger du knapt å bekymre deg de neste 50årene...
Har vært i kontakt med kommunen og det skulle ikke være et problem da det allerede finnes et eksisterende der. Men de rives ikke før det finnes tydelige planer og klarsignal fra kommunen og nye tegninger fra min side. Dessverre er båthuset i så dårlig stand at å redde det kan være like mye arbeid som å bygge nytt.
Verdt å nevne er vel også at dette er på Åland og ikke i Sverige.
For noen påling var ikke mulig. Prøvde i dag med et armeringsjern og etter 20 cm kom fjell imot...
Verdt å nevne er vel også at dette er på Åland og ikke i Sverige.
For noen påling var ikke mulig. Prøvde i dag med et armeringsjern og etter 20 cm kom fjell imot...
Om du bare har 20 cm å grave unna, bør det være fullt mulig å bore ned dobb og støpe betongpåle om du så ønsker.B Bomski skrev:Har vært i kontakt med kommunen og det skulle ikke være et problem da det allerede finnes et eksisterende der. Men de rives ikke før det finnes tydelige planer og klarsignal fra kommunen og nye tegninger fra min side. Dessverre er båthuset i såpass dårlig stand at å redde det kan være like mye arbeid som å bygge nytt.
Verdt å nevne er vel også at dette er på Åland og ikke i Sverige
For noen peling var ikke mulig. Prøvde i dag med en armeringsjern og etter 20cm traff jeg fjell…
At det er like mye eller mer arbeid å renovere er sannsynligvis det lille problemet også på Åland, renovere så du ikke mister båthuset.
Dere har sikkert bedre eller enklere regler på Åland. I Sverige kan kommunen gi klarsignal og så etter en tid stopper Länsstyrelsen alt..
Og du har sikkert rett i at det er mindre jobb å bygge nytt enn å renovere...
Jeg har for noen år siden renovert et båthus da jeg visste at jeg aldri ville få bygge et nytt ved vannet... Rådet om å renovere fikk jeg fra kommunen... Det hadde vært enklere å bygge nytt...
Og du har sikkert rett i at det er mindre jobb å bygge nytt enn å renovere...
Jeg har for noen år siden renovert et båthus da jeg visste at jeg aldri ville få bygge et nytt ved vannet... Rådet om å renovere fikk jeg fra kommunen... Det hadde vært enklere å bygge nytt...
De er vel også en løsning ja. Klurigt detteF fribygg skrev:
Klikk her for å svare