1.812 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Støpe eller justere veggene i kjelleren? Samt spørsmål om vinduer
Hei!
Beklager hvis dette havnet i feil kategori.
Har en litt annerledes situasjon i vår kjeller. Hele kjelleren har blitt gravd ut i etterkant, og problemet her er at den nye grunnmuren, som holder opp den gamle, ligger ca. 10 cm innenfor den gamle (se bilde).
Første tanken var bare å lage ramme med stålregler og isolere bak. Men for å spare plass i dette rommet ville det vært ideelt å få den nedre muren i linje med den øvre og deretter pusse.
Det skal også nevnes at fundamentet er isolert med 200 mm isodrän.
Hvordan ville dere løst dette på best mulig måte?
Bonusspørsmål: Vi har også tenkt å lage et hull i veggen rett fram for et vindu (12x5). Over grunnmuren hviler langsgående gulvbjelke (se bilde), hva må jeg tenke på her med bæreevnen?
Takk på forhånd!
/glad amatør
Beklager hvis dette havnet i feil kategori.
Har en litt annerledes situasjon i vår kjeller. Hele kjelleren har blitt gravd ut i etterkant, og problemet her er at den nye grunnmuren, som holder opp den gamle, ligger ca. 10 cm innenfor den gamle (se bilde).
Første tanken var bare å lage ramme med stålregler og isolere bak. Men for å spare plass i dette rommet ville det vært ideelt å få den nedre muren i linje med den øvre og deretter pusse.
Det skal også nevnes at fundamentet er isolert med 200 mm isodrän.
Hvordan ville dere løst dette på best mulig måte?
Bonusspørsmål: Vi har også tenkt å lage et hull i veggen rett fram for et vindu (12x5). Over grunnmuren hviler langsgående gulvbjelke (se bilde), hva må jeg tenke på her med bæreevnen?
Takk på forhånd!
/glad amatør
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 954 innlegg
Mur på et lag leca eller lettbetong og så puss det slett?
Det var faktisk det eneste jeg kunne komme på selv også, hvilket sannsynligvis er det beste/eneste alternativet daJohannes Carlsson skrev:
Tenkte om det fantes noe annet superduperknep som dere mer erfarne satt på.
Da får det bli så! Takk
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Regla golv på betongplatta i 2 nivåer - gjuta eller pussla?
Golv -
Avrette Støpe eller begge?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Baderom på betongdekke, lekte eller støpe gulvet?
Støpe med betong eller regle med type nivell system?
Gjuta eller regla
Golv