Medlem
· Västra Götalands län
· 13 innlegg
Hei, jeg har tenkt å støtte opp mark og eliminere skråninger i forbindelse med litt hageanlegg ved å bruke L-støtte i ulike dimensjoner!
Hva er billigst? Støpe støttene selv eller kjøpe ferdige? Jeg vil altså IKKE vite hva som blir best, jeg vet at kvaliteten sannsynligvis er bedre for en kjøpt L-støtte enn for en egenprodusert!
Jeg har regnet på en stor støtte: 2m høy, 2m bred, 1.2m dyp fot, 10/15cm tykk godstykkelse! Dette gir et volum på 740 liter betong/sement! Da blir det ca 57 sekker 25kg grovbetong à 40 kr = 2280 kr/støtte
Det blir grovt regnet halvparten så dyrt som en kjøpt av samme størrelse! Har jeg regnet feil? Det kommer jo kostnader for armering og støpeform med mer. Men man slipper jo frakt, og om man tenker etter kan man jo støpe støttene der de skal stå, så man slipper jo jobben med forflytning også!
Hva slags betong bør man bruke til denne typen prosjekt?
Hva er billigst? Støpe støttene selv eller kjøpe ferdige? Jeg vil altså IKKE vite hva som blir best, jeg vet at kvaliteten sannsynligvis er bedre for en kjøpt L-støtte enn for en egenprodusert!
Jeg har regnet på en stor støtte: 2m høy, 2m bred, 1.2m dyp fot, 10/15cm tykk godstykkelse! Dette gir et volum på 740 liter betong/sement! Da blir det ca 57 sekker 25kg grovbetong à 40 kr = 2280 kr/støtte
Det blir grovt regnet halvparten så dyrt som en kjøpt av samme størrelse! Har jeg regnet feil? Det kommer jo kostnader for armering og støpeform med mer. Men man slipper jo frakt, og om man tenker etter kan man jo støpe støttene der de skal stå, så man slipper jo jobben med forflytning også!
Hva slags betong bør man bruke til denne typen prosjekt?
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 innlegg
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 innlegg
Du ser ut til å ha erfaring, hva om man støper i seksjoner da? Altså støper bunnen først og reduserer trykket på støpeplaten! Lar armeringen stikke opp og støper veggen i etterkant! Blir det dårlig/bra? Holdf problem?jhenrikj skrev:
Det er ingen problem å støpe bunn-delen først og deretter veggskiven. Klart, du får en stygg støpeskjøt, men styrkemessig er det ingen problemer.
Det er derimot ikke der du får problemer med formbygget. Det er veggskiven som er problemet siden du får en høy søyle med betong hvor du har et enormt trykk i bunnen som vil presse formen utover. Du trenger altså å bygge en solid støtte som holder formen på plass... hvis den gir etter, er det i prinsippet kjørt, bare å grave unna all betong og begynne om igjen.
Det beste er å støpe elementene liggende....men da har du håndteringsproblemet med å reise dem opp etterpå.
Det er derimot ikke der du får problemer med formbygget. Det er veggskiven som er problemet siden du får en høy søyle med betong hvor du har et enormt trykk i bunnen som vil presse formen utover. Du trenger altså å bygge en solid støtte som holder formen på plass... hvis den gir etter, er det i prinsippet kjørt, bare å grave unna all betong og begynne om igjen.
Det beste er å støpe elementene liggende....men da har du håndteringsproblemet med å reise dem opp etterpå.
Om man støper veggen liggende først da, med utspringende armering der platen skal være. Deretter reiser man den opp til riktig posisjon og støper platen. Har aldri testet, tanken slo meg nå bare 
Veggen veier vel et tonn, men det finnes jo løsninger på det.
Sent from my X10i using Tapatalk
Veggen veier vel et tonn, men det finnes jo løsninger på det.
Sent from my X10i using Tapatalk
Nå holdt jeg ming til beskjedeligere mål som 1X1 meter med 60 cm fot men på den andre siden støpte jeg 33 stk.
De ble gjort liggende og tippet så ut av formen. Satte dem på plass med hjelp av gravemaskin.
Så gjorde jeg ca. 35 løpemeter T mur med 60 fot og varierende høyde opp til 1.20. De ble derimot plasstøpt.
De ble gjort liggende og tippet så ut av formen. Satte dem på plass med hjelp av gravemaskin.
Så gjorde jeg ca. 35 løpemeter T mur med 60 fot og varierende høyde opp til 1.20. De ble derimot plasstøpt.
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 innlegg
Hmm, ok jeg kanskje har overdimensjonert støttene, men jeg er ingeniør, det er slik jeg jobber ;-)
Hvilken type betong skal man bruke? Grovbetong?
Hvilken type betong skal man bruke? Grovbetong?
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 innlegg
Hva koster en ferdig blokk/støtte?