Hei, jeg har tenkt å støpe en bordplate i betong med målene 900 x 1300 mm, men sitter og prøver å finne ut hvor tykk den må være. Tanken er at den skal stå på to bukker som er 450 mm brede (Ikea lerberg, se vedlagt bilde). Den vil selvfølgelig bli armert, men jeg lurer på om jeg også trenger å bygge en ramme for å støtte platen eller hvor tykk jeg må gjøre den for at den skal være frittbærende?
Bukk:
Svart metallbenbukk fra Ikea Lerberg plassert på et gulv med store, kvadratiske fliser i ulike nyanser av grått og beige.

Takk for hjelpen
//N

Jeg har støpt benkeplater i betong på 3,5 cm. Det var ganske problemfritt. Det er ganske vanskelig å støpe tynnere:

Vanskelig å få inn armering, hvis den ligger nær overflaten blir det rustflekker

Platen kan bøye seg når den herder. Det er viktig at prosessen blir jevn, vanne, dekke med plast.

Det er større risiko for at den sprekker.

Med dette sagt, det går så klart. Bruk ekspanderbetong, tynn armering, og vær veldig nøye med plast, vann. Bær forsiktig!

Lykke til!

Holder på med nøyaktig samme prosjekt akkurat nå. For min del blir det en sveiset ramme som boltes i benbukkene. Se bilde
Svart, sveiset metalram montert på bukker i et verksted fylt med verktøy, skuffer og byggmaterialer.

• Liker
Dsundet
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.