Heisann.
Jeg håper at noen med erfaring av mine problemer kan hjelpe meg.
Jeg holder på å støpe betongsøyler til innkjørselen vår. Jeg synes selv at jeg har bygget formene etter alle kunstens regler, men gang på gang støter jeg på det samme problemet. Så hva er problemet? Jo, hjørnene og kantene på søylene blir alltid misfargede. De blir alltid mørkere enn resten av søylene. Oftest totalt uregelmessig misfarget. Dvs bredere misfarging på noen steder smalere på andre.

Jeg er nå på mitt 8. forsøk og det ble likt.
Jeg bruker forskalingsplater når jeg støper fordi jeg synes overflaten blir best på den måten. Jeg har tatt mange forhåndsregler for å prøve å unngå problemet. Fra å prøve å tette formen slik at ingen luft kan komme inn til å lakkere snittflatene. Jeg har vibrert formene ulikt mye og jeg får det til veldig fint, får ingen bobler i det hele tatt. Men den mørke misfargingen vedvarer.

Er det noen som har noen tips for dette overgår virkelig min forståelse.

Mvh Jonas

La stolpene stå noen måneder så forsvinner "missfärgningen"
"Missfärgningen" kan komme fra et armeringsjern som finnes i hvert hjørne?

Ja, tiden kanskje kan ta bort det. Jeg trodde det kanskje hadde med armeringen å gjøre, men så prøvde jeg å støpe en uten armering, men fikk fortsatt det samme problemet.

Kjøp ferdig betong?

Hmm.. interessant.. ta et bilde?
Bør jo ha med "bränningen" å gjøre og ikke formen.
Firkantet form?

Tyresö
Så ser alle nylagte konstruksjoner ut - og jeg har faktisk ingen logisk forklaring, annet enn at det pleier å bli mørke partier der formen har sugd ut væske fra betongen (endetre). F.eks. en privatkunde hadde kjøpt billig vanlig plywood og han hadde sparklet og slipt ujevnhetene på plywooden - hans grindstolper har veldig mørke partier etter sparklingen - selv etter flere år.

Jeg må i alle fall gi deg en eloge for ditt engasjement.....men 8 ggr? Den lille varsellampen ringer om at din fremtidige klesmote vil bestå av en skjorte med for lange ermer og med lærspenner på ryggen.

Skal du få til en virkelig pen betongoverflate, så skal du bestille en betongbil med en C32/40 0-8 luft4,5 - 5,5% S5. ("luft 4,5 - 5,5%" gjelder bare nakne utendørskonstruksjoner). Hvis du bruker formplywood til dette betongoppskriften, så vil støpeflaten føles nøyaktig som en blank glassplate.

Sørg for at formen er kryss-sikret med lekter og at formen er ekstremt holdbar og helt vanntett = 100% tett. Dette betongoppskriften skaper et enormt formtrykk og leter seg gjennom en sprekk på 2 mm. Tetter du formen med silikon, så vil det synes på betongoverflaten - gjør i så fall en ekstremt pen silikonjobb.

Når du så støper - fyll opp 30 cm betong i formen og stikk ned vibratoren MAKS 1 sek (! ) i hvert hjørne. Fyll på 30 cm til og maks 1 sek i alle hjørner igjen og gjør sånn til formen er full.

En viktig ting for å få ekstra fin støpeflate er at du 5 min før du heller i betong, fukter innsiden av formen med en sprayflaske - for da suger ikke formmaterialet væske fra betongen - gjelder også formplywood, selv om formplywood suger til seg 1000 ganger mindre væske enn en bordform.

Vil du ha noen veldig diskrete mønstre f.eks. diskrete stripete søyler, så skaper du det mønsteret med sølvtape - betongoverflaten blir nøyaktig som strukturen på sølvtapen - kjempefint! Ellers kan du kle innsiden av formen med en vannavvisende struktur tapet.

Denne betongoppskriften fanger opp og gjengir alt, på en nøyaktig måte - Teiper du en stripe med vanlig billig og tynn pakketeip, så vil stripen diskret synes i betongoverflaten.

Jeg har jo via jobben min sett så mange skikkelig flotte betongstøpinger fra helt sprø betongidéer så jeg er fylt opp med 1000-talls kule greier man kan gjøre med betong.

Her kan du se og lese om hvordan man bygger holdbare veggformersom jeg veldig ofte pumper betong i.

http://www.betongbanken.com/index.aspx?s=3842

Sist redigert:
Armeringen ville jeg tippe på når det gjelder små søyler. Dog vil det forsvinne med tiden.

Tyresö
Legendarisk skrev:
Armeringen skulle jeg tippe på når det gjelder små søyler. Dog vil det nok forsvinne med tiden.
I så fall ville det være likt på alle størrelser, ettersom armeringsjernene alltid skal være innstøpt med 5 cm fra overflaten - uansett størrelse på konstruksjonen.

Det eneste som armeringsjernene kan gjøre, er brune flekker på grunn av rustgjennomslag når armeringsjernene har blitt innstøpt for nær overflaten.

Takk for svarene! Virkelig fin hjelp. Å forresten, ja jeg må være sta, men stilfølelse har jeg;)
Kommer tilbake etter neste støping når jeg har bestilt betongen.

Tyresö skrev:
[lenke]

Kanon tips! takker og bukker!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.