3.379 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Støpe betongskjøt mellom asfalt og belegningsstein
Hei,
Vi har en sti av markstein/betongstein som slutter midt på en asfaltflate. Mellom slutten av stien og asfaltkanten er det en fuge på 4-5 cm som for øyeblikket er fylt med finfraksjon knust stein.
For å stabilisere fugen og redusere behovet for å rydde ugress, tenkte jeg å grave ut knust stein og fylle fugen med betong.
Men har aldri støpt mer enn stolpe med betong tidligere, så noen spørsmål:
1. Det finnes jo et hav av forskjellige produkter, sement, hurtig-betong, tørrbetong... hva bruker man best for å fylle en fuge? (herdet under knust stein, tenkte å bygge rammer i tre + matolje på sidene av stien for å holde støpingen på plass)
2. Tenkte å grave ca 8-10 cm for å fylle med sement, trengs eller er det til og med passende med armeringsjern?
3. Er det engang en god idé? Vil det bare sprekke eller bli stygt? Bedre forslag for å fylle fugen?
Mvh, Kneppe
Vi har en sti av markstein/betongstein som slutter midt på en asfaltflate. Mellom slutten av stien og asfaltkanten er det en fuge på 4-5 cm som for øyeblikket er fylt med finfraksjon knust stein.
For å stabilisere fugen og redusere behovet for å rydde ugress, tenkte jeg å grave ut knust stein og fylle fugen med betong.
Men har aldri støpt mer enn stolpe med betong tidligere, så noen spørsmål:
1. Det finnes jo et hav av forskjellige produkter, sement, hurtig-betong, tørrbetong... hva bruker man best for å fylle en fuge? (herdet under knust stein, tenkte å bygge rammer i tre + matolje på sidene av stien for å holde støpingen på plass)
2. Tenkte å grave ca 8-10 cm for å fylle med sement, trengs eller er det til og med passende med armeringsjern?
3. Er det engang en god idé? Vil det bare sprekke eller bli stygt? Bedre forslag for å fylle fugen?
Mvh, Kneppe
Beste svar
Dårlig idé å støpe med betong da det er stor risiko for at det sprekker selv om du bruker armering.
Betong tåler ikke mye bevegelse uten å sprekke.
Fyll heller med asfalt som tåler bevegelser betydelig bedre.
Betong tåler ikke mye bevegelse uten å sprekke.
Fyll heller med asfalt som tåler bevegelser betydelig bedre.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Grav forsiktig så du ikke undergraver kantene.
Jeg har med godt resultat gravd med kniv og industristøvsuger for ikke å myke opp kantene.
Lykke til.
/W
Jeg har med godt resultat gravd med kniv og industristøvsuger for ikke å myke opp kantene.
Lykke til.
/W
Ville påstå at det ikke i det hele tatt er bedre å sette dem i betong.AXS skrev:
Risiko for at betongen sprekker og slipper, så bedre å sette dem i pukk f.eks 0-8mm og banke dem ned ordentlig.
Brostein har aldri engang den minste tendens til å hoppe opp av seg selv...
Men 4cm er tynt, ser risiko for at det bøyer seg uten støtte. Så også at det var slik proffene gjorde hjemme hos meg.lunnabo skrev:
Kommer sikkert gå utmerket med knust materiale, er helt 100 på at lunnabo har mer erfaring enn meg.

Lagt storgatstein i knust lag og avsluttet med å stampe med 450 kg.
Kommer aldri til å bevege seg, verken oppover, nedover eller i sidelengs.
Sist redigert:
Klikk her for å svare