Jeg har fått for meg at jeg skal støpe et rekkverk til terrassen i betong.
Balustrad tror jeg det kalles rent teknisk. Mest fordi tre-rekkverk blir så kjedelige med tiden. Jeg har tenkt meg å støpe med finbetong på vanlig måte med form og armering. Fast på bakken. Og deretter reise rekkverket. Funker dette her? Eller trenger man noe spesielt materiale? MVH, PerOF

Åsa Lund
Er du Hulken eller hvor mye kan hver del veie? Tenk på at tettheten er ca 2500 kg/m3 armert betong.

Det er absolutt mulig om du deler opp i mindre lengder. Går å støpe ganske tynt med finbetong, ca 20mm.

Jeg har tenkt å støpe hvert segment som et liggende L-støtte. Har for meg at de er ganske tunge, opp mot 50 kilo. Men det er bare de aller tyngste som har løfteøyne. Man kan altså håndtere dem for hånd. Og om man støper den liggende på plass og deretter reiser den med spett, sier det vel klonk. Og så står den der i 100 år.

Jeg trodde at du bare mente som en overligger. Det du beskriver høres mer ut som en mur enn et rekkverk :)

Sånn her (se bilde)!
L-støtte med balustrade, viser fasadeprofil, tverrsnitt og fugleperspektiv, høyde 120 cm, lengde 150 cm, med bjelker og utendørsplan. L-støtte med balustrade, viser fasadeprofil, tverrsnitt og fugleperspektiv, høyde 120 cm, lengde 150 cm, med bjelker og utendørsplan.

Her sørpå på bondelandet er det relativt vanlig med "hagegjerder" i betong.
Og de ser ofte jæ*lig slitne ut. Trist farge, fulle av alger og mose, gjør ingen glad :p
Kanskje er det fordi de er 100 år gamle, hva vet jeg?

Men det er absolutt ikke noe jeg skulle ønske å ha og se på når jeg sitter ute for å få litt sol og høre fuglesang.

Ja, men egentlig er det jo motsatt. Treterrassene er nemlig bare bleke kopier av slottenes steinbelagte terrasser. Og de har ofte balustrader i stein. Jeg gjetter at det er sandstein eller marmor. Det der kan man etterlikne ved å blande inn sand med riktig farge. Og mosen burde man fikse med en oppvaskbørste fra Konsum.

Mosen står i direkte proporsjon til mengden skygge. Mye skygge => mye oppvaskbørste.

Det er ganske store stykker, og blir nok ganske tungt til tross for luftig design.

Er det meningen at de skal reises og deretter skyves litt for å få "låsning" i "sponten"?
Kan i så fall bli enda mer krevende enn selve reisemomentet.

Tror det beste er å prøve å støpe et stykke først og rett og slett kjenne på hvordan/om det fungerer.
Vet at det går an å flytte tunge ting med spade, spett og planker, eventuelt tau, og hvis man kan samle noen friske kompiser så går det enda lettere og blir også morsommere, selv etterpå med hver sin kalde i valkete never. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.