L
Går i planene å rive vår gamle garasje og bygge ut huset over garasjen. Spørsmålet er om jeg på en enkel måte kan erstatte den gamle grunnmuren med en ny oppå.

Har forsøkt å illustrere alt nedenfor. Den røde platen er vår gamle garasjeplate. Jeg tenkte å bygge ut den dels helt mot huset men også ytterligere bakover. Når jeg høfter så har jeg ca 30 cm å bygge på over den nåværende garasjeplaten for å nå husets høyde. Hadde det vært prismessig lurt å bygge med høyere kantelement der det i dag ikke finnes noe, for deretter å ha mindre over garasjen.

Det andre spørsmålet er trekking av avløp. Har markert i oransje der avløpet går ut av huset i dag. Har også markert i grønt der jeg tenker at jeg kan legge ytterligere fra et nytt toalett.

Hadde ønsket å trekke det sånn skrått for å slippe å bryte opp garasjeplaten gjennom hele. Er dette en okay løsning eller får jeg for mange krøker??

Takknemlig for innspill på dette.

3D-modell av husutvidelse over gammelt garasjeområde. Rød del viser gammel garasjeplate, mens oransje og grønn markerer avløpslinjer.

L
Ingen ekspert som sitter en søndag ettermiddag og likevel ikke har annet å gjøre?

Avløpet er ikke noe problem, kommunen vil kanskje vite at du har utvidet avløpet (om det er kommunalt)
Å ha to plater oppå hverandre kan være et problem om man ikke har polstret godt nok.
Hvordan gjør du med takavvanningen.

Jeg har på ett sted to plater oppå hverandre, men det er en masse grus mellom, og jeg har ikke sett noe problem.

Protte

L
prototypen skrev:
Avløpet er ikke noe problem, kommunen kanskje vil vite at du har utvidet avløpet (hvis det er kommunalt)
Å ha to plater på hverandre kan være et problem hvis man ikke har padlet riktig.
Hvordan gjør du med takavvanningen.

Jeg har på et sted to plater på hverandre, men det er en masse grus mellom og jeg har ikke sett noe problem.

Protte
Takk for dine innspill. Er ikke helt ferdig med hvordan utbyggingen skal se ut, men en tanke er å bygge skråtak ned fra eksisterende hus. Da vil dette gå ned der garasjens gamle rør ligger. Må nok bytte også disse. Det ligger ingen slike rør mellom huset og garasjen da alt har gått ned på forsiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.