Jeg skal støpe tre betongsøyler med søylejern for 115x115-stolper, som bærer opp bjelkelag med 6x5m2 terrassetak. De største rørene ser ut til å være 200mm i diameter, noe som gir søylejernene en avstand på rundt 40mm til betongkanten.

Spørsmål1: Er denne avstanden (40mm) tilstrekkelig, eller bør jeg bygge egen støpeform?

Spørsmål2: Underlaget er jord ca 40cm, deretter kommer sand. Jeg tenkte å grave ut, legge ned grus og støpe i to trinn med en bredere fot nederst. Armeringsjern. Hvor dyp bør jeg lage søylen?

Plintjernene er godt galvaniserte så betongen trengs ikke som korrosjonsbeskyttelse.
Bøy jernene slik at de vinkler innover nede i betongen.
MAO det vil fungere med 40 mm.

Hvor dyp avhenger av grunn, tele og belastning.
Grav ut, lag en jevn fin bunn, legg en betongplate og sett på røret.
Hva skal litt halvpakket grus gjøre bedre enn uberørt mark?

Protte

• Liker
Torparen i skogen og 1 annen
  • Laddar…
Hei protte. Takk for ditt svar. Angående plintjernet så var det stabiliteten som ble referert til, altså hva er minste avstand for å ikke risikere brudd. Når det gjelder grusen har jeg lest at det er bra fra et dreneringssynspunkt, men du synes man skal la være det?

Med fastskrudd stolpe så er det bare en nedoverrettet kraft.
er du byxis så skruv jernene på en bit stolpe og vikle galvanisert tråd 10 ganger rundt jernene så det kommer ned i betongen.
Gjengestang mellom jernene nede i betong fungerer også.

Om det er for drenering så må jo vannet kunne renne ut til grøft eller annen overvannsledning. En grop er en grop.
Protte

• Liker
elpaco
  • Laddar…
Noen som kan gi et godt svar på hvordan man skal fordele lengden på sine plintjern? Jeg har noen som er 50cm og tenkte å sette boltene i stolpen på 5 og 15cm over nullpunktet. Dette gir omtrent at 30cm av plintjernet burde havne i betongen. Burde jeg flytte boltene høyere eller beholde så mye som mulig i betongen?

• Liker
Wester94
  • Laddar…
Bösahus skrev:
Noen som kan gi et godt svar på hvordan man skal fordele lengden på sine plintjern?
Jeg har noen som er 50cm og tenkte å sette boltene i stolpen på 5 og 15cm over null. Dette gir omtrent at 30cm av plintjernet burde havne i betongen. Bør jeg flytte boltene høyere eller beholde så mye som mulig i betongen?
Om du leser Jomans guide til bygningsbeslag (http://joma.se/file/handbok-2013.pdf) så kan du på sidene 251-252 lese at stolpene skal være nedsenket minst 200mm i betong av kvalitet C25/C30. Avstanden mellom betong og første gjennomgående bolt skal minst være 60mm ved 6mm bolt, og 80mm ved 8mm bolt.

Kort sagt er dybden ok, men ikke avstanden til første bolt. Om du derimot setter 25cm i betongen. Men så skal man jo tenke på at dette er en produsents råd til egen produkt, ikke bransjestandard (så vidt jeg forstår).

Som protte skriver er det ikke så nøye om det er et altantak som er forankret i huset eller lignende (vridstyvt). Du kan bruke stolpesko om du ønsker. Er det et tak eller plank eller noe som skal ta opp sidekrefter (moment) er det viktig å bruke doble fundamentjern med ordentlig avstand fra endetre og tilstrekkelig innstøping.

I mitt tilfelle gjelder det grindstolper, så da tar jeg vel og hever mine plintjern noen cm, men forsøker å holde 25 cm nede i betongen.

Sist redigert:
Bøsa: Høres ut som en god plan, grindstolper (om du har grinder) tar mye juling. Man ser mange gjerder og grindstolper montert med stolpesko eller lignende som lener seg. Det trengs litt jern i plinten og godt grep i skruene...

Vær så god.

Ja nå sitter grindstolpene som kniven i bonden!

Men så ble jeg kanskje litt angrende da jeg satte stolpene noen millimeter ned i betongen, så de kan jo råtne. Kanskje man kan banke opp en liten renne der vannet kan renne ut og luft kan få komme inn og tørke.

Bösahus skrev:
Ja nå sitter grindstolpene som kniven i bonden!

Dog ble jeg kanskje litt angrende da jeg satte stolpene noen millimeter ned i betongen, så de kan jo råtne. Kanskje man kan banke opp en liten renne der vannet kan renne ut og luft kan få komme inn og tørke.
Ja stolpene skal ikke sitte i betongen, de skal i stedet ha en beskyttelse mellom endestykket og søylen - f.eks. takpapp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.