Hei Byggahus!

Jeg har tenkt å støpe en liten plate på ca 130x70x10 utendørs da den skal være et fundament til en luft/vann varmepumpes utedel. Men jeg har noen spørsmål angående støping i værforholdene som er akkurat nå.

Hvis jeg gjør etter alle kunstens regler, graver ut all matjord og kanskje 50 cm dypt og lager gruslag, markduk og legger litt isolasjon i bunnen av støpeformen, samt armering selvfølgelig. Hvor lang tid tar det før betongen oppnår 5 MPa? Det er jo +5 og mer på dagene, men det kan jo gå ned til 0 grader om nettene. Det som skal stå på betongen veier jo "bare" 150 kg. Tror dere det går å bruke vanlig grovbetong til dette nå, eller bør jeg bruke kuldebetong eller rett og slett vente til det er over 5 grader også om nettene?

Jeg hadde brukt vanlig grovbetong eller tatt tilhenger og hentet ferdig betong på betongstasjonen...

Bruk varmt vann så kommer "herdingen" i gang raskere og legg plast + isolasjon (cellplast eller betongdekkmatte) over betongen. Da holder den på varmen og fortsetter å herde til tross for lav temperatur om natten. Bruk gjerne cellplast i formen også, da er også kanten isolert.

Plasten holder på fukten i platen og du trenger ikke å vanne.

• Liker
Walle_skåne
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.