Et av sommerens prosjekter er å bygge et bislag, og til dette trengs stolper.

Jeg har to alternativer, nemlig massive 115 mm stolper i finsaget kjernevirke for ca. 250 kr stykke og limte stolper som består av to lameller limt med kjernesiden ut. De sistnevnte koster 860 kr stykket.

Spørsmålet er da hva man skal velge? Det handler om et halvt dusin stolper, så prisforskjellen er ikke helt uvesentlig.

Jeg kan tåle litt vridning og sprekker så lenge værbestandigheten er god. Beliggenheten er svært utsatt (kystnær).

Hmm, dårlig respons på dette...

La oss si at jeg i stedet kjøper det finsagede kjernevirket kløvd på langs. Klarer jeg å lime det sammen selv til stolper? Tenker meg to biter limt med splintsidene mot hverandre.

Jeg har ingen stor høvel, men kunne tenke meg å investere i et dusin tvinger.

Jeg bruker mye stolper i dimensjonene 70x70, 95x95 og 120x120 når jeg bygger brygger, og det blir ingen kjempesprekker. Kan du få tak i massive stolper til den prisen, hadde jeg ikke nølt.

Limtre sprekker også utendørs, det har jeg sett på de bjelkene og stolpene som har vært ute i 2-3 år.

Er du uheldig, får du en stor sprekk, men det vil ikke ødelegge taket, og hvis du ikke maler inn fuktigheten med en plastmaling fra -78, er det ikke noe problem.

115x115 bærer i prinsippet et halvt hus, så jeg antar at det er mest for det estetiske at du har disse dimensjonene.

Takk for innsiktene! Da blir det massivt kjernevirke.

Det er helt riktig kun et utseendespørsmål når det gjelder dimensjonen. Det er ingen belastning å snakke om, taket blir bare 10 m2 og snøen blåser alltid bort her.

Et alternativ er å kjøre 95x95 stolpe og deretter kle inn den med 28 bord, så får du 150 stolper. Bordene kan være lettere å håndtere hvis du vil høvle plan og frese spor og avrundinger enn å jobbe med en stor og tung massivstolpe...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.