Jeg skal bygge uterom men finner ikke dimensjon på stolpene opp til bærelinjen til taket... taket skal være isolert og med plåt på. Tenkte ha 45x120 som takbjelker med støtte på midten. Bærelinjen blir nok limtre da det er ca 330 cm mellom stolpene med åpningsbare skyvedører. Fungerer 95 x 95 som stolper eller skal jeg skru sammen 3 stk 45x120? Eller limtre på stolper også? Veldig takknemlig for tips!

limtresøyler, 90'90 fordi det ser penere ut enn sammenlimte 45'ere synes jeg, og sprekker ikke, har ingen peiling på bæreevnen men det holder vel for en hel del.

sett litt på byggbeskrivningar.se og de virker veldig ivrige på å selge dyr limtre... dessverre vil jeg ikke kjøpe det annet enn der det må være det. trengs det virkelig limtre 90x315 for et spenn på 2700mm?!

Hva har du regnet på? Hva har spennvidde 2700?

spennvidde var 3200mm mellom 2 stolper... og der skulle det være limtrebjelke 90x315. skal ha skyvedører i det hullet. men jeg lurer på om alle bygger med så grove dimensjoner...

Det er nok pga snølomme at du får så grov dimensjon.

Til vår uteplass med tak brukte jeg vanlige stolper 95x95, bæringen er 2"8 med 2"6 som åser.

ok, vanlige 95x95 ser det ikke svakt ut? mitt uterom med skyvedører blir jo 7x4 meter og jeg vil først at det skal holde og så at det ser bra ut. bærebjelke tak 2 tom 8 - hva har du for spennvidde mellom stolpene da? har du skyvepartier også?
Takk for svarene!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.