Hei, tenkte å høre om det finnes noen gode råd å få her. Jeg skal bygge en stor vedbod, over 11 meter lang og over 3 meter dyp, med tre enkle vegger (bakved) og tak av gammelt (tynt og lettere enn vanlig) betongtakstein jeg har liggende. Jeg skal kunne rygge inn med en hjemmebygd pallvogn med ved på paller, og jeg er ingen kløpper på å rygge med henger, så jeg vil ha så få hindringer som mulig, derfor bare én stolpe i midten (i forkant, ryggen på vedboden kan ha flere). Nå lurer jeg på hvordan jeg med passe stor arbeidsinnsats fester stolpene (fremre hjørner og midtstolpe) i bakken som er gressplen, ganske fast jord og ikke så våt. Jeg tar nok og lager egne stolper av små grantrær for å kunne ta i uten å bli ruinert (typ 20*20 cm tror jeg blir ordentlig stødig?), takhøyden er bare knapt tre meter. Men hvordan fester jeg den best i bakken? Jeg vil jo ikke at den skal råtne, men gjerne stå stødig i sidelengs retning (antagelig ganske vanlige ønsker når det gjelder stolper kan jeg tenke meg). Om det dessuten går an å justere en smule i høyderetningen senere, ville det vært aller best. Ryggen på boden får svært solide hjørner; gamle hamlede trær med diameter på over en meter men uten stor og høy krone, så de bakre hjørnene vil kunne ta store laster i både side- og høyderetning. Forslag? (og, det er tross størrelsen bare en vedbod, jeg liker billig, enkelt men robust)

støp egne plinter og ha i to plintjern som du setter på passe avstand for å passe til stolpene.

Ja, det er kanskje best? Kan det holde å grave hull på ca 30 - 40 cm i diameter og kanskje 60 dypt, helle i betong og sette i jernene, eller trenger man papprørene?
Jeg har ikke helt forstått hvorfor man skal ha rør, det burde jo bli mer solid om betongklumpen liksom passer hullet som en smekk?

Noen ganger har man papprørene bare den øverste dm mest for at plinten skal se pen ut. Men det trengs ikke.

J jonatha skrev:
Ja, det kanskje er best? Kan det holde å grave hull type 30 - 40 cm i diameter og kanskje 60 dypt, helle i betong og stikke i jernene eller trenger man papp rørene?
Jeg har ikke helt forstått hvorfor man skal ha rør, det burde jo bli stødigere om betongklumpen liksom passer til hullet som en hanske?
Går med mindre betong også ... Vanskelig å grave like "lite" som et rør...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Går åt mindre betong också .. Svårt att gräva lika "litet" som ett rør...
Ja, det er klart... Men dp står gu betongstolpen der og skvalper så, blir det like bra?

J jonatha skrev:
Ja, det er klart... Men dp står gu betongstolpen der og skvalper da, blir det like bra?
Skvalper?

Du graver jo større og dypere (ned til frostfritt dyp), så fyller du opp med litt grovere grus, i med røret og så betong .. Fyll opp med jord ved siden av ..

Edit: ikke glem armering og hva du skal feste stolpene i

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.