Skal bygge et plank og jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre med stolpene.
Hva holder best å spikre lime 2x45 eller skal man kjøpe 1x90
/Magnus

• Liker
kristofo
  • Laddar…
hvilke dimensjoner skal den ferdige stolpen ha? 45x90?

Ute viser det seg oftest at det lønner seg med de massive stolpene, dvs lim ikke sammen to bjelker.
Det blir vel 95 x95 du må kjøpe?

Sponken: Den ferdige skal være 90x90
anaitis:Ja, det får evt. bli 95x95

Hvilken dimensjon skal man ha på lektene?
Jeg skal bygge et 1,8m høyt plank med lockläckpanel.
Tenkte da å sette 3 horisontale spikerlekter men er litt usikker på hvilken dimensjon jeg skal ha, holder det med 45x70?
Eller skal man ha 45x120?

Hvilken cc på stolpene?

hmm tror at det var 1,4m mellom stolpene. Vurderer å ha en overligger så stolpene kanskje blir 2.10 høye.

Da kan du sikkert klare deg med 45x70!
Kanskje til og med med noe tynnere.

anaitis skrev:
Utendørs viser det seg oftest at det lønner seg med de massive stolpene, dvs lim ikke sammen to bjelker.
Det blir vel 95 x95 du får kjøpe?
På hvilken måte da? Min egen erfaring sier akkurat motsatt, vil man være sikker på å få skeive, vrange stolper skal man velge f.eks. 95*95... Om det ikke er fordi du synes det er stygt: ta to 45 i stedet...

anaitis: Ok men om jeg vil være på den sikre siden kanskje 45x70 blir bra?
bigsnucke: Om jeg nå skal lime sammen to 45er, spiller det noen rolle hvordan årringene går?

Det gjør det sikkert, men spør du 10 bygnissar tror jeg du får 5 som er helt sikre på at årringene skal være åt en vei, de fem andre kan ta gift på at de skal være åt andre veien... (Det har blitt diskutert flittig her på forumet åt hvilken vei terrassebord skal ligge, uten å komme frem til et svar som alle er med på...) Mao, det går nok bra hvilket som.

Ja, du har så rett=)

P
Kjernisden utad så klart! :)

Om man ser på ferdige limtrestolper i dim 90*90, så er de limt med kjernesiden utover. Så her: I))I((I

Takk, så skal jeg gjøre.
Hva skal man bruke for lim?
Vanlig trelim for utendørsmiljø eller kanskje vanlig PL400 /600?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.