Hei!
Vi har kjøpt et rekkehus bygget på 70-tallet og vurderer å rive og flytte noen vegger. Vi har fått tak i både noen konstruksjonstegninger og den tekniske beskrivelsen, og i den sistnevnte er det avkrysningsbokser for "Bærende deler". (vedlegges) Det er kryss i yttervegg, men ikke innervegg.

Kan jeg stole på dette og flytte vegger som jeg vil?

Det kan legges til at innerveggene er tynne og består av stendere 2"x2" (ifølge teknisk beskrivelse).

• Formulær med sjekkbokser for bærende deler i et hus fra 70-tallet, med kryss for yttervegger, men ikke for innervagger. Tekst om betong og isolering.
Jeg tenker høyt... :En plantegning kunne si en del. Er det to/flere plan? Ja, sannsynligvis.

Jeg tror det ville vært vel investerte penger å gå inn med de komplette (?) tegningene dere har til en bygningsingeniør og stille disse spørsmålene.

/slutt på funderinger/

Om du vil få litt råd og hjelp her så må du nok legge ved en bedre beskrivelse og gjerne tegninger. Men rent generelt så er ingen bærende innervegger tynnere enn 13mm + 95mm + 13 mm =121mm

Her er tegningen over huset. Kan det hjelpe? Det er et enetasjes hus på betongplate. Taket er nesten flatt (6 grader) av asfaltpapp.

Det er veggene rundt soverommet til høyre som vi vurderer å flytte noen meter - eller snarere fjerne garderobene og la en vegg følge høyre side av dem på tegningen. Og åpne opp døråpninger på ca 100cm på to steder i stedet for 1x80cm. Og flytte kjøkkenet til det rommet, men det har jo ikke så mye med bærende vegger å gjøre:)

• Enplanshusets planløsning med merket sovrom, kjøkken, stue, matplass, og arbeidsrom. Garasje og bod til venstre, flytting av vegger nevnt.
Typ noe sånt her?

Jeg gjetter vilt når jeg ikke helt vet hvor åpningene skal være. :D

Hvis det er som jeg har gjort (for dere skal vel ikke ha to åpninger i samme veggbit?) er jo et forslag å bare ha en større åpning, i den nye veggen ut mot korridoren til høyre i bildet.

Det er jo alltid bra med hele vegger, spesielt på et kjøkken.

Jeg tror ikke det er noen som helst fare å gjøre disse endringene, men uten en konstruksjonstegning, eller å stikke hodet opp og sjekke at det ikke er en takstol/bjelke/etc som trenger støtte akkurat der man kutter, så er det vanskelig å vite.

I et moderne hus med garderober i accordsfanert papp så er det gitt at det ikke er noen bærende effekt i disse. I eldre konstruksjoner med plassbygde garderober med høyde fra gulv til tak kan det være så man har regnet med disse i konstruksjonen.

Igjen, jeg tror ikke det skal være noen fare.

• Plantegning av et hus med garasje, flere soverom, bad, kjøkken, matplass, stue, arbeidsrom og diverse oppbevaringsrom.
Takk for tegningen:) Skal sørge for å se, men det føles godt at vi kan skisse videre med håpet om at det går enkelt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.