Har en låve som har stokker som bjelkelag. En av stokkene er angrepet av insekter og må byttes ut.

Om man vil erstatte den med en ny stokk, i stedet for limtre, er det da bare å finne et tre av passende dimensjon, barke av og legge det dit. Eller er det mange tørketider og annet?

L
Beste er vel om du finner noe som passer, fra rivning eller så, ellers ny tømmerstokk fra skogen, grovsage, bør tørke en stund for at den ikke skal bøye seg og bli skjev p.g.a. trykket, en tømmerstokk eller planke, som er fersk krymper og kan vri seg, deretter måttsage, i gamle tider, så høvde de og barket, sommer, fikk tørke over vinteren,

Ja såklart, finne noen på återbygg eller lignende.
Bra! Takk

Pleier å finnes en del på blocket faktisk

Hvis du tar en ny stock, så bark den av og la den tørke først. Hvis du grovsager eller hugger, tørker den raskere. Hugger man på vinteren eller tidlig vår, kan den kanskje rekke å tørke til høsten. Hugger du nå, ville jeg ikke bygge med den før om ca et år. Oppbevar luftig under tak.

holmberg87 holmberg87 skrev:
Pleier å være noen på blocket faktisk
Jeg får legge inn en varsling.
Søkeord?
Stock, balk

D Daniel 109 skrev:
Om du tar en ny stokke så barka og la den tørke først. Om du saga grovt eller hugger så tørker den raskere. Hugger man om vinteren eller tidlig på våren kan den kanskje rekke å tørke til høsten. Hugger du nå ville jeg ikke bygge med den før om ca et år. Oppbevar luftig under tak.
Ok, da slipper jeg tanken om å kontakte en skogeier. Har nok ikke tålmodighet for det.

nimhed nimhed skrev:
Jeg får legge inn en overvåkning.
Søkeord?
Stokk, bjelke
Tømmer, blocksaget, stokker pleier å stå i de annonsene jeg har sett

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.