Vi har nettopp flyttet inn i vårt nybygde hus hvor vår kjøkkenleverandør har gjort en tankevurpe der vi har en kjøkkenkran som kan snurre 360 grader i en 15 cm smal vask i kjøkkenøya. Dette skal ifølge protokollen utbedres.

Jeg vil helst ikke bytte kran siden vi har valgt en spesifikk farge på alle kraner og vasker i kjøkkenet. Den kan ikke festes, bare bli litt tregere. Så derfor lurer jeg på om man kanskje kunne legge lim inni for å låse den fast?

På bildet vises de to plastbitene i hvitt som gjør at den kan rotere fritt. Hvis man fjerner disse og legger limfuge eller hva man nå bruker der i stedet, kanskje den kan bli fast? Det finnes også et hull for skruen som skal gjøre den treg, hvis man kanskje kan legge på lim rundt, sette den tilbake og putte i mer lim gjennom skruehullet?

Høres kanskje helt sprøtt ut, men jeg vil likevel spørre OM det er en sjanse for at det kunne ha fungert?

Har ikke spurt vår byggmester ennå for jeg vet at noen er mer innovative enn andre, så jeg vil spørre alle her først!

• Kran med synlige plastbiter som muliggjør 360-graders rotasjon, vurdert for endring med lim i et moderne kjøkkenmiljø.
  • Kjøkkenkran med synlige hvite plastbiter som muliggjør 360-graders rotasjon på en smal kjøkkenvask; vurdering av metode for å begrense bevegelsen.
Det pleier å finnes løse plastbiter som skal monteres der man kan justere hvor mye kranen skal kunne flyttes i sidelengs retning.
Vent på en korrekt løsning slik at du får en fungerende kran:)

Det gjør ikke det til denne blanderen da den selges nettopp som 360 grader, også leverandøren av blanderen bekrefter dette. Vi har ventet på en løsning i 6 uker, og det er å bytte blanderen. Men jeg syntes både vår byggmester og VVS-fyren var litt kjedelige som bare sa at det ikke er mulig å løse uten å ha gjort mer enn å skru på skruen. Derfor prøver jeg selv nå å tenke om det virkelig ikke går å fikse med en egen løsning.

Bytter vi blanderen, så blir det en annen farge og form, derfor vil jeg se om det ikke finnes noen smart person der ute som er litt nytenkende :D

Utvalget er ikke så bredt hvis man vil ha en fast blander, men siden vår lille vask er så ekstremt smal er det hva som passer best.

P
Om det er tilstrekkelig med gods i messing burde det gå an å bore noen mm, slik at en (eventuelt lengre) stoppskrue når inn og låser til i ønsket posisjon.

Bowser Bowser skrev:
Men får man virkelig ikke ha en blandebatteri som kan rotere 360 grader?
Var vel en tråd tidligere om dette og Ikeas blandebatteri der Ikea skriver at disse er godkjente?

[lenke]
Dels så vil vi ikke ha det for det finnes risiko for vannskade når det når over kanten på kjøkkenøya. Så sitter det dessuten strømuttak i kjøkkenøya der det når over.

mowatom skrev:
Om det finnes tilstrekkelig med gods i messing bør det være mulig å bore noen mm, slik at en (evt lengre) settskrue når inn og låser til i ønsket posisjon.
Det var min andre tanke, jeg kan eventuelt få hjelp til å bore av en jeg kjenner, med risiko for at man går for langt kanskje. Det er jo vanskelig å se inn der hvor mye det er. Akkurat nå funderer jeg på å se mulighet for å ha baderomsblander av større modell der, de finnes i fast modell i bredere utstrekning. Og de er mindre hvilket kanskje passer den ekstremt smale kjøkkenvasken. :rofl:

• Liker
1
  • Laddar…
P
E Elin Kamel skrev:
Det var min andre tanke, jeg kan eventuelt få hjelp til å bore av en jeg kjenner, med risiko for at man går for langt kanskje. Det er jo vanskelig å se inn der jo mye det er. Akkurat nå vurderer jeg å se muligheten for å ha baderomsblander av større modell der, de finnes i fast modell i bredere utstrekning. Og de er mindre hvilket kanskje passer den ekstremt smale vasken. :rofl:
Det trengs jo bare en liten fordypning, men kan du bytte den ut med en annen så er det kanskje enklere. Lykke til!

Bowser
Jaha ok... jeg trodde tiltaket kun var ment for å "slukke" anmerkningen i kontrollrapporten.
Men da er jeg med.

E Elin Kamel skrev:
Det var min andre tanke, jeg kan eventuelt få hjelp til å bore av en jeg kjenner, med risiko for at man går for langt kanskje. Det er jo vanskelig å se inn der jo, mye det er. Akkurat nå vurderer jeg å se muligheten for å ha baderomsbatteri av større modell der, de finnes i fast modell i bredere utstrekning. Og de er mindre, noe som kanskje passer den ekstremt smale vasken. :rofl:
Hei
Dette følger ikke sikker vann som vvs installatøren skal følge.
Dette ville ikke blitt godkjent ved besiktigelsen om ikke dere har godkjent en skriftlig avråding.
Så kan jeg personlig ikke forstå hvordan estetikk kan være avgjørende for å akseptere en avvikelse.

/ Björkskär

• En person häller vatten i et glass fra en kjøkkenkran ved en rustfri stålvask. Barn ved siden av smiler nær kranen.
  • Liker
HEM2121
  • Laddar…
E Elin Kamel skrev:
Vi har akkurat flyttet inn i vårt nybygde hus der kjøkkenleverandøren vår har gjort en tankevurpa der vi har en kjøkkenkran som kan snurre 360 grader i en 15 cm smal vask på kjøkkenøya. Dette skal ifølge protokollen utbedres.

Jeg vil helst ikke bytte kran siden vi har valgt en spesifikk farge på alle kraner og vasker på kjøkkenet. Den kan ikke gjøres fast, kun litt treigere. Så derfor lurer jeg på om man ikke kunne lagt lim inni for å steloperere den?

På bildet synes de to plastbitene i hvitt som gjør at den kan rotere fritt. Hvis man fjerner disse og legger limfug eller hva man nå bruker der i stedet, kanskje den kan bli fast? Det er også et hull for skruen som skal gjøre den treig, om man kanskje kan legge på lim rundt, sette tilbake den og stikke mer lim gjennom skruehullet?

Høres kanskje helt sprøtt ut, men jeg vil likevel spørre OM det er en sjanse for at det skulle ha fungert?

Har ikke spurt byggmesteren vår ennå, for jeg vet at noen er mer innovative enn andre, så jeg vil spørre alle her først!
Hei!

Vi har fått det samme (hva er det for idioti å ha en kran som kan snurre 360)
Fant dere noen løsning på problemet?
mvh

N noone70 skrev:
Hei!

Vi har reist på det samme (hva er det for idioti å ha en blandebatteri som kan snurres 360)
Fant dere noen løsning på problemet?
mvh
Ja vår kjøkkenleverandør og deres kontakt på blandebatteri sa at det fantes ingen stiv blandebatteri (vi ønsket å matche det vi hadde før eller ha svart). De hadde ingen forslag på det. Så jeg tenkte at de må jo være feil ellers ville jo alle ha samme problem. Så jeg ringte Tapwell og spurte om man ikke kan bruke deres baderomsblandebatteri til en liten smal disko i kjøkkenøyen. Jo sa de, det er så vi pleier å gjøre.. Nesten så jeg fikk lyst til å tipse HTH som vi kjøpte kjøkkenet av siden de selv ikke klura ut det, da hadde de likevel en representant de snakket fra Tapwell..

Så det ble en servantbatteri fra Tapwell (tror den het EVO) den passet perfekt til vår vask i kjøkkenøyen.

Skal man ha den bevegelig så blir det jo litt arbeid, men kan man tenke seg fast så er det vel bare å lime fast lagringen og stramme låsskruen.

Ja, eller borre inn litt og sett inn en lengre stoppskrue, slik at spissen tar i godset og låser alt.

Vi kjøpte fra Primy.
Og der sitter en 360 i store hon. Men det gjør ingenting. Da den er mot en vegg så det meste kommer uansett til å renne ned der.

I kjøkkenøya derimot satte vi en baderomskran modell høyere som var fast siden jeg forutså problemet når min kone vindusshoppet...

Merkelig dog at det ikke finnes ferdige plastspærrer som til de vanlige svenske merkene.

Her ser man begge. Hadde vært ødeleggende med en svingbar i øya.

• Moderne kjøkken med kjøkkenøy, hvite skap og trebenkeplate. Belysning over vask og kokeplate, samt innebygd ovn i skapveggen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.