Monterte nye gulvbjelker med limmet sporet uponor sponplate i huset for noen år siden.
Lastet deretter alt sammen litt tungt med blant annet grips og annet byggemateriale. Bjelkene bøyde seg litt, noe jeg etter hvert oppdaget og utbedret med en hel haug med støttebjelker i kjelleren.
Nå tenkte jeg å montere en HEA eller HEB bjelke under så jeg slipper å bekymre meg for det mer.
Bjelkene er 45x195. 3,4 m ved innfestingene og 7,6 m langt.
Bør være C24 men jeg lar det være usagt.
Tenkte å sette en støtte på ved 4,7 på stålbjelken. Nå er vel i prinsippet rommet ikke mye bredere enn det kan være med den dimensjonen, men min bekymring er om jeg går ned i størrelse på stålbjelken, kanskje den vil henge mer på midten enn hva trebjelkene gjør. Kan ikke finne noen opplysninger om hengingen eller hva som ville være en god dimensjon. Jeg vurderer en 160 mm bjelke, men jeg har absolutt ingen anelse om hvor mye den kan henge ned på en strekning på 4,7m.

Ditt bjelkelag består av 45x195 mm, styrkeklasse ukjent. Spennvidden er 3,4 meter. Under disse bjelkene vil du sette en stålbjelke på midten, hvis største spennvidde er 4,7 meter. Er dette en korrekt beskrivelse? Hvis det stemmer, er trebjelkene for svake for den spennvidden, selv om de har C 24-klasse. Hvis du ikke kommer til for å forsterke dem, virker en bjelke på undersiden som en rimelig løsning under forutsetning av at den ikke er altfor mye i veien. I så fall ville jeg satset på en HEA 180.

Det stemmer. Muligens at jeg kan flytte støtten/stolpen til 4,15 m i stedet for 4,7 m slik at den havner mer i midten.
Som sagt så er min største bekymring hvor mye bjelken vil bøye i midten. Bøyer den 1 cm vil også trebjelkene synke den biten også.. Nå har jeg ikke tatt med noen som helst gulvvekter, kun bjelkens egenvekt.
Problemstillingen er kanskje feil.

Du er inne på noe viktig, at bæringen/stålbjelken ikke skal bøye ned mer (målt i mm) enn hva som er akseptabelt for gulvbjelkene. HEA 180 bør klare det kravet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.