3.770 lest ·
6 svar
4k lest
6 svar
Stive opp sviktende gulv. For spredte gulvbjelker
Jeg har løse planer om å isolere loftet. Tenkte jeg samtidig skulle ordne gulvet. Akkurat nå består gulvet av 20 mm spontede bord direkte på sperrene=gulvbjelkene som ligger c-c 1 m. Hvordan gjør jeg det enklest og billigst for å få et mindre sviktende gulv?
Bygger bare med tre (lekter/bord), det er for trangt til å håndtere plater der oppe. Gulvet bør ikke bli spesielt mye høyere, så jeg kan ikke legge en ny omgang gulvlekter oppå. Jeg har ikke tilgang til å legge flere gulvlekter på ytterveggen, så alt må festes i de gulvlekter som allerede finnes.
Riktig tykke gulvbord kunne kanskje vært det enkleste. Spontede 45×220 hadde nok blitt solid og bra. Om det bare fantes til rimelig pris.
Isolasjonen i gulvet består av sagflis, så det er ikke noe problem å grave renner for å få plass til flere lekter.
Bygger bare med tre (lekter/bord), det er for trangt til å håndtere plater der oppe. Gulvet bør ikke bli spesielt mye høyere, så jeg kan ikke legge en ny omgang gulvlekter oppå. Jeg har ikke tilgang til å legge flere gulvlekter på ytterveggen, så alt må festes i de gulvlekter som allerede finnes.
Riktig tykke gulvbord kunne kanskje vært det enkleste. Spontede 45×220 hadde nok blitt solid og bra. Om det bare fantes til rimelig pris.
Isolasjonen i gulvet består av sagflis, så det er ikke noe problem å grave renner for å få plass til flere lekter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Løsningen avhenger mye av hva du skal bruke rommet til. For å klare den store avstanden mellom takstolene er det enklest å gå opp til kraftigere gulvplanker, rundt 30 mm. Det finnes også råspontlignende materialer som er ca 35 mm tykke. I Sala finnes (eller fantes) det et velassortert trelastfirma. Hvis problemet er at de eksisterende gulvbjelkene er for svaiende, hjelper det kun med en forsterkning av disse. Å legge bjelker mellom de eksisterende er dessverre ingen løsning. Fra din beskrivelse får jeg følelsen av at dine takstoler kan være av fagverkstype. Underkarmene i slike pleier å være dimensjonert for små laster, ca 50 kg/kvm.
Takstolene er ikke fagverk, men åpne. Huset er fra 1922, og på den tiden ønsket man å ha loft som kunne brukes. Forrige huse hadde fagverk, ganske dumt å ofre så mye lagringsplass for å spare noen kroner på takstolene. Det er ståhøyde i rommet og runde vinduer i gavlene, så man kunne innredet ekstra rom der oppe hvis man trekker opp strøm og fikser større trapp pluss byggetillatelse. Taket er bratt, kanskje så mye som 45°. Tror at bjelkene er ganske så stabile, men det vet jeg jo ikke før jeg åpner opp. Opplever i hvert fall ingen svai når man står i nærheten av en bjelke, bare når man er midt imellom. Tror ikke at de er dimensjonerte for noe spesielt, bare at man har brukt det man pleide uten å optimalisere noe.
Tykke spontede bord høres interessant ut. Skal man kjøpe "ordentlige" gulvbord av tykkere modell, er de ofte eksklusive på flere andre måter, kilsagde, norrlandsvokse eller så har de passert alle 4 mager på en 12-tagger-elg. Selv om det blir et loft der oppe en gang, duger det med hva som helst man ikke får altfor mange fliser av.
Primært er altså å isolere. Akkurat nå er det bare loftets gulv som isolerer oppover, typ 25 cm spon.
Tykke spontede bord høres interessant ut. Skal man kjøpe "ordentlige" gulvbord av tykkere modell, er de ofte eksklusive på flere andre måter, kilsagde, norrlandsvokse eller så har de passert alle 4 mager på en 12-tagger-elg. Selv om det blir et loft der oppe en gang, duger det med hva som helst man ikke får altfor mange fliser av.
Primært er altså å isolere. Akkurat nå er det bare loftets gulv som isolerer oppover, typ 25 cm spon.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Gamle takstoler og gulvbjelker gir mye større handlingsfrihet, så det er bra. 45° takvinkel er perfekt. Tenker du å innrede loftet til noen form for bolig, er det grunner til å sjekke gulvbjelkenes dimensjoner slik at spensten blir OK, ellers ikke. Jeg gjetter at gulvbjelkene er 3x7 tommer, en standarddimensjon på den tiden. Fine gulvbord kan være latterlig dyre og likevel ikke så fine. Jeg ville satse på 11/2 toms spontet gran. Finnes de ikke i Sala, kan du sjekke med produsenter av garasjebyggesett. Det er en vanlig dimensjon til garasjeloft.
Beier selger "Slätspont 33X120MM G4-2 Gran". Ser ut til å være passe kvalitet og bruksområde er undergulv eller gulv i enklere rom. Spørsmålet er om man får nok stabilitet med C-C 1 m. Man kan kanskje dra til en trelasthandel, legge sammen noen bord og prøvesvinge litt. 
Klikk her for å svare