Hei, jeg tenkte høre om noen har et bra tips på hvordan man kunne dekke til vinduene om natten (men enkelt å fjerne på dagen) så det blir helt tett mot lysinnslipp. Har problemer med dette ved sommerhytta. Siden vi har hvite vegger inne og solen står opp slik at den skinner inn, blir det jo som å tenne en lampe i rommet :)

Har i dag rullegardiner som vi "teiper" i kantene, og legger en genser på toppen, men det blir likevel ikke helt tett, så jeg vurderer å lage noen type plate man kan sette inne i vinduskarmen, men vet ikke helt hvordan jeg skulle feste den i så fall.

Så jeg tenkte høre om det finnes noen med gode/smarte ideer om hvordan man kan løse dette, så tar jeg takknemlig imot forslag.

Har dere ekte mørkleggingsgardiner (rull) ? Sitter de i vindusrammen eller utenpå? Male soverommet i en mørk farge.

Ja det er ekte rullegardiner for mørklegging, og de sitter utenpå slik at de kommer så nært vinduskarmen som mulig. Det vi trenger er et tillegg til disse rullegardinene. Det finnes jo mulighet for å henge opp mørkleggingsgardiner også, men vi vil helst unngå å lage flere hull i veggen/taket da hytta er veldig liten og har mange vinduer. Derfor har jeg tenkt å lage en type liten plate som man kan sette inn i vinduet, eller som kan stå på vinduskarmen og tette mot karmen. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal feste den på en god måte i så fall.

Enten kan man sette borrelås på karm/plate, alternativt skal man ha noe som låser fast platen.

Jeg har hatt masonittplater som jeg har plassert inne i nisjen når kona har hatt nattevakt og vil sove på dagen. Ble kullmørkt. Oppbevart under sengen. Litt omstendelig sammenlignet med rullegardin såklart.

• Liker
andhak2802
  • Laddar…
Det er litt slik jeg vurderer å gjøre det. Festet du dem på noen måte da, eller hvordan løste du så de holder seg på plass og ev ikke glipper noe sted?

Masoniten blir vel 100% tett på den måten, ikke sant?

Jeg sagde nøye og lente dem inn mot vinduet. De sugde nesten fast av seg selv. Feste dem ikke på noen måte. Ble veldig tett syntes jeg.

Gjør som i Sør-Europa og sett ordentlige skodder på utsiden så reduserer du lys- og varmeinnslippet markant. I kombinasjon med din eksisterende rullegardin burde det bli betydelig mørkere. Du kan samtidig få huset svalere og behagelig om sommeren.

Okei. Jeg tror dog jeg trenger å sette noe så jeg vet at de holder seg på plass. Men man kan jo alltid teste uten først.

Vinduslemmer er ikke noe jeg vil bruke penger på, da dette huset er gammelt og ikke permanent bolig, ellers hadde det vært en god idé.

Kom på at jeg kunne sette en myk isoleringslist inne i smygen og lute masoniten mot den. Da trenger det ikke være superrett saget heller siden den vil tetter ev. sprekk som kan oppstå ved saging. Kanskje ikke det peneste å ha en list der, men garantert mest effektivt.

Jeg hjalp en av mine naboer som hadde samme problem, da han hadde ventilasjon så gikk det ikke bare å sette en plate siden den falt p.g.a luftstrømmen, vi løste det ved å sette magneter på platen og en hvitlakkert tynn skive på vinduet. Sitter bra og er lett å løsne på dagen og sees ikke om man ikke står veldig nærme.

Jeg har hatt det samme problemet. Jeg løste det med små neodymiummagneter som jeg festet på veggen og magneter med knopp som jeg klemmer fast rullgardinen med. Det har fungert perfekt i to år nå.

• Liker
Dreek
  • Laddar…
D09
Bilde av vinduene/ problemområdet?

Magneter har jeg ikke tenkt på. Det var et bra tips og skal sjekkes ut.

tommib
Vi har rullegardin kombinert med tykke mørkleggende gardiner som tar det som kommer på siden. Dessverre trengte vi doble gardiner da IKEAs lyse mørkleggende gardiner ikke er det. Vi har derfor et par mørke bak.

Det lekker litt lys på oversiden av rullegardinen, men det er såpass lite at det ikke er et problem for oss. Hvis det skulle være det, ville jeg satt en bit tykt filttyg som får ligge mot rullegardinens overside og klemme dette fast med en list mot veggen.

• Liker
BennyHaljarp
  • Laddar…
Vi har kjørt på den varianten tidligere og skjerma av rom. Problemet er at vi har hatt IKEA's et par mørkleggende fra tidligere, og de er virkelig tette, dog så tette at de også stopper ventilasjonen mellom rommene. Så det ble ikke bra. Så vil jeg helst ikke lage flere hull i veggene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.